Popis:
Výchova a vzdelávanie patria k hlavným činnostiam počas života človeka. Vzťah žiaka a učiteľa je pritom jeden z najzávažnejších problémov počas vzdelávania človeka.
Učiteľ je jeden z hlavných a najdôležitejších sprievodcov v našom živote. Je večným optimistom, keďže verí vo víťazstvo dobra nad zlom, je večným kritikom negatívneho a nesprávneho, čo sa deje vo svete, je hercom, keďže na každej vyučovacej hodine musí urobiť sólový výstup pred svojimi žiakmi. Musí ich upútať, zabaviť, ale najmä poučiť.
Učiteľ je večným študentom. Tak, ako sa posúva úroveň poznania ľudstva, musí sa posúvať aj vzdelanie a poznanie učiteľa. Jeho poslaním je totiž prinášať najnovšie poznatky a informácie, ktoré objavila veda svojim žiakom v danom odbore, ktorý vyučuje.
Učitelia sú významnými hýbateľmi pokroku vo svete. Šírením poznania a rozvíjaním tvorivosti žiakov pomáhajú k tomu, aby na školách vyrastali vzdelané osobnosti. Učitelia sú tí, ktorí učia a vychovávajú k poznaniu, k múdrosti a láske. Ako sochár vytvára svoju sochu, tak sa učiteľ snaží otesávať svojich zverencov k človečenstvu a k duchovnému rastu. Šťastný učiteľ je ten, ktorému sa to podarí.
Ako sa má učiteľ začleniť medzi žiakov a zároveň medzi svojich kolegov, je jedna z otázok, na ktoré dáva odpoveď pedagogická psychológia. Veda, relatívne mladá (jej vznik datujeme približne 100 rokov), má logický základ v príprave učiteľa na prácu so žiakmi. Od času jej vzniku sa menili názory na jej predmet.
Kľúčové slová:
pedagogická psychológia
výchova
vzdelávanie
učiteľ
študent
poznanie
tvorivosť
výchovno - vzdelávací proces
Obsah:
- I. Úvod
II. Predmet pedagogickej psychológie
2.1 Prvá skupina názorov
2.2 Druhá skupina názorov
2.3 Tretia skupina názorov
2.4 Štvrtá skupina názorov
2.5 Piata skupina názorov
2.6 Užšie a širšie chápanie predmetu pedagogickej psychológie
III. Vzťah pedagogickej psychológie k psychologickým a pedagogickým vedám.
3.1 Vzťah pedagogickej psychológie ku všeobecnej a vývinovej psychológii
3.2 Vzťah pedagogickej psychológie k psychologickým vedám
3.3 Vzťah pedagogickej psychológie k pedagogike
IV. Záver.
Zdroje:
- ĎURIČ, L.: Úvod do pedagogickej psychológie. Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava. 1974
- HVOZDÍK, J.: Základy školskej psychológie. Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1986