Popis:
V súčasnosti sa nenájde ani jedna škola, v ktorej by sa nenachádzali žiaci so špecifickými poruchami učenia. Národný poradný výbor pre handicapované deti z r. 1969, hovorí že u detí so špecifickými poruchami učenia sa prejavuje porucha v jednom alebo viacerých základných psychických procesov, ktoré zahrňujú chápanie, alebo používanie hovorenej či písanej reči. Môžu sa prejavovať poruchami počutej reči, rozprávania, hovorenej reči, čítania, písania, pravopisu alebo počítania. „Nepatria sem tie problémy v učení, ktoré sú primárne spôsobené poruchou zraku, sluchu, motoriky, mentálnou retardáciou, emočnou poruchou alebo nepriaznivými vplyvmi prostredia“ (Říčan, P., 1997, s.134).
Tieto poruchy spôsobujú problémy pri osvojovaní si učiva bežnými vyučovacími metódami, napriek tomu, že dieťa má primeranú inteligenciu a dostatočne podnetné prostredie.
Kľúčové slová:
ŠPECIFICKe PORuCHy UČENIA
DYSLEXIA
DYSGRAFIA
DYSORTOGRAFIA
DYSKALKÚLIA
DYSPRAXIA
ŠTUDIJNÉ CENTRUM BASIC
specialna pedagogika
Zdroje:
- 1. Zelinková, O. 2003. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7
- 2. Harlová, H. – Hartl, P. 2008. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-303-X
- 3. Vašek, Š. 2003. Špeciálna pedagogika. Bratislava: SPN – Mladé letá, 2003. ISBN 80-10-00014-0
- 4. Seidler, P. – Kurincová, V.: Inakosti v edukačnom prostredí. Nitra: PF UKF. ISBN 80-8050-839-9
- Internetové odkazy:
- A1: PhDr. Dorota Kopasová, CSc.: http://www.mamaaja.sk/ActiveWeb/Article/792/dyslexia.html
- A2: http://www.psychologia.sk/clanky/poruchy-ucenia.doc
- A3: www.predys.szm.sk/poruc.htm#Dysortografia
- A4: www.psychologia.sk/clanky/poruchy-ucenia.doc
- A5: http://www.centrumbasic.sk/
- A6: http://www.predys.szm.sk/poruc.htm
- A7: http://www.modernaskola.sk/un,c379/?page%5D=3
- A8: http://www.google.sk/search?hl=sk&q=dyskalk%C3%BAlia&meta