Popis:
Na trhu vystupujú rozmanité subjekty s rôznymi cieľmi. Ekonomická teória rozlišuje tri základné subjekty trhu a to firmy (podniky), domácnosti (spotrebitelia) a štát.
1. Firmy (podniky): sú subjekty trhu, ktoré vyrábajú tovary a služby s cieľom ich predaja. Firma ma rozdielne postavenie na trhu výrobných faktorov a trhu výrobkov a služieb. Na trhu výrobných faktorov firma tvorí dopyt po výrobných faktoroch, takže sa nachádza na strane dopytu (kupujúci). Opačný prípad nastáva na trhu výrobkov a služieb, kde sa firma nachádza na strane ponuky (predávajúci). Cieľom účastí firiem na trhu je dosiahnutie zisku.
2. Domácnosti: na trhu výrobkov a služieb vystupujú domácnosti na strane dopytu (kupujúci, kde sa snažia prostredníctvom kúpených statkov uspokojovať svoje potreby. Na trhu výrobných faktorov vystupujú na strane ponuky (predávajúci), nakoľko ponúkajú prácu, pôdu a kapitál.
3. Štát: predstavuje špecifický subjekt na trhu. Štát plní funkciu kontrolóra celého systému. Na trh by mal vstupovať len vtedy, keď je potrebné odstraňovať niektoré negatívne prejavy trhu a keď je potrebné stimulovať pôsobenie pozitívnych vplyvov. Štát by mal ochraňovať slobodné konkurenčné trhové prostredie. Postavenie štátu na trhu výrobkov a služieb i na trhu výrobných faktorov je na strane ponuky aj na strane dopytu. Štát na trhu výrobkov a služieb ponúka výrobky a služby, ktoré produkujú štátne inštitúcie, no na druhej strane na tomto istom trhu štát kupuje výrobky a služby potrebné k funkčnosti štátu. Na trhu výrobných faktorov štát vytvára dopyt po výrobných faktoroch, ale na druhej strane ich aj ponúka. Jeho hlavnou úlohou je vytvárať podmienky pre fungovanie trhu a v prípade zlyhávania trhového mechanizmu korigovať nepriaznivé dopady na ekonomiku.
Kľúčové slová:
hospodárska jednotka
charakteristika podniku
cieľ podniku
subjekt podnikania
ekonomická samostatnosť
druhy podnikov
transformačný proces
Obsah:
- Podnik ako hospodárska jednotka.
Charakteristika podniku
Cieľ podniku
Subjekt podnikania
Ekonomická samostatnosť
Druhy podnikov
Transformačný proces
Náklady podniku