Popis:
Názov ADHD pochádza z anglického Attenction Deficit Hyperactivity Disorder, čo znamená Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou. Nejde o chorobu, ale o biologickú poruchu, spôsob, akým mozog funguje.
Odhadovaný výskyt tejto poruchy je u 3-5% detí. Niektoré pramene udávajú výskyt až 19%. Čo môže byť spôsobené nárastom počtu hyperaktívnych detí alebo nepresnou diagnostikou. Objavuje sa najmä u chlapcov a to v približne 3 - násobnom počte ako u dievčat, najčastejšie medzi piatym a siedmym rokom života.
U 2 tretín pacientov symptómy tejto poruchy postupne vymiznú dospievaním a nástupom do dospelosti. Pri jednej tretine tieto prejavy zostávajú. Títo ľudia majú potom zväčša problémy v sociálnej oblasti.
Pre syndróm ADHD sa doteraz používalo niekoľko pomenovaní. Najčastejšie to bola Ľahká mozgová dysfunkcia (LMD). ADHD bolo popísané v USA v roku 1902 ako špeciálna dysfunkcia mozgu (specific disorder), neskôr, v tridsiatych rokoch 20. storočia, ako hyperkinetický spätný účinok z detstva. V šesťdesiatych rokoch sa začali používať lieky na riadenie následkov ADHD, čo boli amfetamíny (Ritalín). V sedemdesiatych rokoch sa podarilo určiť ako ústredný motív nepozornosť a v osemdesiatych rokoch sa identifikovala táto porucha aj v kombinácii s hyperaktivitou.
ADHD je považované za neurologický syndróm, ktorý sprevádzajú symptómy ako hyperaktivita, impulzívnosť, nesústredenosť, zábudlivosť, slabá kontrola popudu, ktoré sú chronické ako príznaky neurologickej patológie.
Kľúčové slová:
porucha pozornosti
poruchy učenia
príčiny vzniku
hyperaktivita
metabolizmus
dyslexia
Obsah:
- I. Čo je ADHD? 2
II. História ADHD 3
III. Príčiny vzniku 4
IV. Znaky 6
V. ADHD a iné poruchy 8
VI. Diagnostika 9
VII. Liečba 10
VIII. Použitá literatúra 12
Zdroje:
- Train. A: Nejčastejší poruchy chování dětí, Portál, Praha 2001
- Drtilová J., Koukolík F.:Odlišné dítě, Vyšehrad, Praha 1994, s.48-55
- Čačka O.: Psychologie dítěte, SURSUM Tišnov 1996, s.96-98