Popis:
Správanie vo všeobecnosti môžeme definovať ako akýkoľvek prejav živého organizmu, ktorý je pozorovateľný navonok, je to všetko, čo človek hovorí alebo robí. To konanie, ktoré nie je v súlade so spoločensky prijatými normami a pravidlami sa označuje ako problémové.
P. Říčan definuje poruchy správania ako opakujúci sa a trvalý vzorec disociálneho, agresívneho a vzdorovitého správania- krádeže, bitky, krutosť voči ľuďom a zvieratám, opakované klamstvá, záškolástvo, úteky z domu,..
Existujú rôzne klasifikácie porúch správania.
Podľa metodického materiálu ŠPÚ sú poruchy rozdelené na 2 skupiny
• Špecifické poruchy správania, ktorých prvotnou príčinou sú drobné poškodenia neurologického charakteru, resp. biochemické zmeny CNS ( poruchy emocionálneho vývinu, motoricko-precepčnej oblasti, ADHD)
• Poruchy správania zapríčinené nevhodnými výchovnými vplyvmi, kt.sa prejavujú nedostatočne utvorenými spôsobilosťami, návykmi, asociálnym, až antisociálnym správaním jedinca.
Kľúčové slová:
nevhodné správanie dieťaťa
Adlerovský prístup
poruchy správania
techniky analýzy
chybné správanie
psychológia
facilitácia zmeny
Obsah:
- Problémové správanie z hľadiska niektorých terapeutických prístupov
Pohľad na problémové správanie prostredníctvom Adlerovskej individuálnej psychológie
Zvládanie nevhodného správania dieťaťa pomocou Adlerovského prístupu
Stratégie a techniky analýzy nevhodného správania
Stratégie a techniky facilitácie zmeny
Zoznam použitej literatúry
Zdroje:
- DRAHOŠOVÁ, A.: Zvládanie nevhodného správania dieťaťa pomocou Adlerovského prístupu. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 42, 2007, č. 1- 2, s.137-150.
- ŠAREKOVÁ, Z.: Poruchy správania z pohľadu Adlerovskej individuálnej psychológie. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 42, 2007, č. 1- 2, s. 81- 92.