Popis:
Cieľom výchovy bolo vždy naučiť ľudí žiť v spoločnosti, v ktorej sa narodili. Výchovou sprostredkúvame schopnosti, zručnosti a postoje, ktoré jestvujú v danej spoločnosti a ktoré vychovávajúci považuje za dôležité. Na človeka môže pôsobiť prostredie, v kto-rom sa pohybuje. Hovoríme o výchovnom pôsobení školy, rodiny, priateľov, ulice ale-bo nejakej konkrétnej osoby, napríklad učiteľa. Za najväčší úspech výchovy možno považovať stav, keď sa vychovávaný stotožní s princípmi vychovávajúceho a nastúpi proces sebavýchovy. Za vrchol úspechu výchovy sa pokladá, keď sa vychovávajúce-mu podarí odštartovať v mladom človeku proces sebavýchovy. Z toho vyplýva veľká dôležitosť kvalitného pedagóga vo výchovno-vzdelávacom procese. Z hľadiska peda-gogickej činnosti možno učiteľa posudzovať podľa viacerých kritérií, ktoré uvádzam nižšie.
Kľúčové slová:
výchova
úspešný učiteľ
mládež
kvalitný pedagóg
vychovávateľ
výchovno-vzdelávací proces
všeobecná pedagogika
Obsah:
- Úvod
Kritériá na posudzovanie učiteľa z hľadiska výchovno-vzdelávacej činnosti
Učiteľ s negatívnym prívlastkom
Učiteľ s pozitívnym prívlastkom - Úspešný učiteľ
Alternatívne rozdelenie pedagógov podľa Lassahna
Záver
Použitá literatúra
Zdroje:
- Libor Míček: Duševní hygiena, SPN 1984
- Rudolf Lassahn: Úvod do pedagogiky, SPN 1992
- Kahlil Gibran: Prorok, Tatran 1971