Popis:
Môžeme definovať ako názorné obrazy predmetov alebo javov vo vedomí, ktoré človek bezprostredne nevníma. Miesto predstáv v psychickej a praktickej činnosti.
Predstava: je psychický obsah, názorný významový útvar, ktorý predo mnou v duchu vystupuje ako predmet môjho myslenia, cítenia, chcenia, mojej obrazotvornej činnosti alebo ako sen či ako prvý vnímaný predmet alebo proces vonkajšieho sveta po odpadnutí objektívnej prítomnosti predstavovaného. Predstava je vnem uchovaný v pamäti a vybaviteľný, teda je to význam toho, čo v danej chvíli nevnímame, čo sme však vnímali skôr.
Proces tvorenia predstáv: predstavy vznikajú z vnemov aktívnou duševnou činnosťou.
Vnem: názorný obraz objektu, ktorý v danej chvíli priamo pôsobí na zmysly, kým predstava je psychicky názorný obraz - obraz momentálne alebo ani v minulosti nevnímaných javov.
Predstavy a vnemy:
Predstavy zvyčajne nemajú takú mieru názornosti ako vnemy, nie sú teda kópie vnemov.
Predstavy a myslenie:
Predstavy sú úzko spojené z myslením. Podobne ako v myslení aj v predstavách možno predvídať budúcnosť, predstavy vznikajú často v problémovej situácii, predstavy sú motivované potrebami človeka ako osobnosti.
Predstavy a citové zážitky:
Predstavy môžu vyvolať rôzne citové zážitky. Vybavenie si obrazu prežitého je často spojené s opätovným prežívaním.
...
Kľúčové slová:
predstava
fantázia
halucinácia
snívanie
psychika
psychológia
sen
vnem
myslenie
obrazotvornosť
pamäť
halucinácia
ezoterika
mágia
Obsah:
- Predstavy
Všeobecná charakteristika predstáv
Miesto predstáv v psychickej a praktickej činnosti.
Druhy predstáv
Fantazijné predstavy
Druhy fantazijných predstáv (rekonštrukčná fantázia, tvorivá fantázia, bdelé snenie. Porovnanie predstavy pamäti a predstavy fantázie)
Zdroje:
- Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J.: Psychologie. Victoria, Praha, 1995
- Pardel, T., Boroš, J.: Základy všeobecnej psychológie. SPN, Bratislava, 1975
- Plichtová, J: Kniha o alebo, alebo kniha pre deti o ľudskej pamäti. Česko-slovenský výbor Európskej kultúrnej nadácie, Bratislava, 1993.
- Kruteckij, V. A.: Základy pedagogické psychologie. SPN: Praha 1975, 275s.
- Iljinová, T. A.: Pedagogika. SPN: Praha 1976, 600 s.