Popis:
Prípadová štúdia, ktorá zahŕňa sociálnu diagnostiku, intervenciu, ukončenie prípadu, hodnotenie, katamnézu.
Rodinná
Klientka pochádza z neúplnej rodiny. Otec ich opustil a matka žije s druhom. S matkou sa skoro vôbec nestýka, pretože nemá dobrý vzťah s jej druhom, obaja požívajú v nadmernom množstve alkohol, o domácnosť sa nestarajú. Matka nejaví záujem ani o ňu, ani o vnúčatá. Klientka má mladšiu nevlastnú sestru, ktorá je slobodná. So sestrou sa pravidelne nestýka. Klientka žije so svojím druhom už 9 rokov, majú spolu 2 maloleté deti. Najstarší Emil navštevuje 1. ročník ZŠ v Kežmarku, mladší Leo má 34 mesiacov (2,8 roka). Momentálne je klientka na rodičovskej dovolenke. Zdravotný stav oboch detí je v norme. Druh klientky sa o deti veľmi nestará, dlhšiu dobu asi 5 mesiacov je nezvestný a neplní si vyživovaciu povinnosť voči maloletým deťom. Máva problémy s orgánmi činnými v trestnom konaní, k dôvodu jeho trestnej činnosti sa klientka nechcela vyjadrovať. Údajne má pochybnú partiu kamarátov. Klientka si dobre rozumie s matkou svojho druha – „svokrou“ a s celou druhovou rodinou – dve sestry s rodinami, pomáhajú jej pri výchove detí, s ošatením maloletých detí. Svokra jej pomáha nákupom potravín, vlastným ovocím a zeleninou so záhrady a niekedy finančne.
Kľúčové slová:
sociálna diagnostika
intervencia
ukončenie prípadu
hodnotenie
katamnéza
Obsah:
- 1 SOCIÁLNA DIAGNOSTIKA
1.1 Anamnéza:
1.2 Mapa správania klienta, klientky:
1.3 Vznik problému
1.4 Dokumentácia k prípadu:
1.6 Sociálna diagnóza:
2 INTERVENCIA
2.1 Stanovenie cieľov práce s klientom:
2.2 Kontrakt:
2.3 Poradenský plán:
2.4 Stratégie na splnenie cieľov:
Konzultácie s inými odborníkmi, odborníčkami k tvorbe stratégie – spôsob, trvanie a s kým:
2.6 Použité metódy:
3 UKONČENIE PRÍPADU
4 HODNOTENIE
4.1 Vzťah poradcu (poradkyne) a klienta (klientky):
4.2 Úroveň naplnenia cieľov:
4.3 Účasť klienta (klientky) na plnení cieľov:
4.4 Hodnotenie zvolenej stratégie:
4.5 Adekvátnosť využitia metodiky:
4.6 Spôsob aktivizácie klienta (klientky) a jeho (jej) okolia:
4.7 Perspektíva klienta (klientky) a dlhodobosť účinku poradenstva:
Zdroje:
- BALOGOVÁ, Beáta. (et al). 2008. Pokyny na vypracovanie seminárnej, ročníkovej, bakalárskej, diplomovej a rigoróznej práce v štúdijných odboroch Sociálna práca a Andragogika. Prešov : AKCENT Print Prešov, 99 s. ISBN 978-80-89295-08-1.
- GABURA, Ján. 2005. Sociálne poradenstvo. Bratislava : Občianske združenie Sociálna práca, 219 s. ISBN 80-89185-10-X.
- GABURA, Ján., MYDLÍKOVÁ, Eva. 2004. Vedenie sociálneho prípadu. Bratislava : Asociácia supervízorov a sociálnych poradcov, 125 s. ISBN 80-968713-2-3.
- GABURA, Ján., PRUŽINSKÁ, Jana. 1995. Poradenský proces. Praha : SLON, 147. ISBN 80-85850-10-9.
- ŘEZÁČ, J.. 1998. Sociální psychologie. Brno : Paido, s. 268. ISBN 80-85931-48-6.
- Zákon č. 599/2003 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov