Problém prirodzenosti vo výchove - komparácia J. Locka a J. J. Rouuseaua
Popis:
Práca je komparáciou a zhodnotením dvoch výchovných prístupov - konkrétne Johna Locka - dielo O výchove a J.J. Rousseaua - Emil alebo o výchove.
V závere - zhodnotenie a prínos pre súčasnosť.
John Locke: O výchove
Cieľom výchovy podľa J. Locka je vychovať všestranne vzdelaného úspešného a zdatného gentlemana – stelesnenie požiadaviek vtedajšej mladej buržoázie, ktorý by rozumne riadil svoje záležitosti v živote a stal sa osožným sebe aj spoločnosti. Proti dovtedy zaužívanému scholastickému systému vzdelávania však postavil požiadavku reálneho vzdelávania, založeného na priateľskom vzťahu k dieťaťu a prirodzenej autorite vychovávateľa.
J. J. Rousseau: Emil alebo O výchove
Vo svojej teórii vychádzal z Lockeho vzoru a rozhodol sa výchovou detí bohatých rodičov zmeniť vládnucu triedu tak, aby bola schopná napraviť celú spoločnosť. Jeho pedagogický odkaz pre všetkých by sme v krátkosti mohli zhrnúť ako: dôraz na súlad výchovy s prírodou, kritizujúci výchovný formalizmus, zároveň požadujúci humanizáciu školstva a ideál ľudskosti ako hlavnej úlohy pri výchove.
Kľúčové slová:
prirodzenosť
výchova
pôsobenie
Rousseau
Locke
Zdroje:
- LOCKE, J.: O výchově. Praha : Státní pedagogický nakladatelství, 1984.
- ROUSSEAU, J. J.: Emil alebo O výchove. Bratislava : Slovenský spisovateľ, 2002.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.