Problematika vzdelávateľa dospelých z aspektu piatich kultúr vzdelávania
Popis:
Z príspevku vyplýva niekoľko záverov. Za najdôležitejší môžeme považovať fakt, že každý zo vzdelávateľov, s ktorými sa dospelí stretávajú počas výchovno-vzdelávacieho procesu, sa vyznačuje istými osobitosťami. Tieto osobitosti súvisia s profesijnými kompetenciami vzdelávateľov, s ich osobnostnými predpokladmi a vlastnosťami. Vo veľkej miere sa však vzdelávatelia odlišujú tým, v ktorej sfére vzdelávania pôsobia, aké sú ich hlavné činnosti v tej-ktorej sfére a aké metódy výučby a spôsoby komunikácie pri tom používajú. Podľa toho potom môžeme vzdelávateľov rozdeliť do jednotlivých kultúr vzdelávania, ako to urobil aj W. Leirman.
Kľúčové slová:
andragogika
vzdelávanie dospelých
Obsah:
1. OBSAH
1. OBSAH.. 2
2. VZDELÁVATEĽ DOSPELÝCH.. 3
3. KULTÚRA VZDELÁVANIA A JEJ ROZDELENIE.. 5
4. POSTAVENIE VZDELÁVATEĽA V JEDNOTLIVÝCH KULTÚRACH VZDELÁVANIA 7
4.1. Kultúra experta. 7
4.2. Kultúra inžiniera. 8
4.3. Kultúra proroka. 9
4.4. Kultúra komunikanta. 9
4.5. Kultúra homo ludens a hravé učenie. 11
5. ZÁVER.. 12
6. BIBLIOGRAFIA.. 13
Zdroje:
- FRK, Vladimír: Systém a organizácia profesijného vzdelávania zamestnancov. Prešov : Grafotlač 2005, ISBN 80-8068-379-2.
- FRK, Vladimír. PIROHOVÁ, Ivana: Vzdelávateľ dospelých v profesijnom vzdelávaní zamestnancov. Prešov : Akcent Print 2003, ISBN 80-96367-6-5.
- HOTÁR, Viliam a kol: Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava : SPN 2000, ISBN 80-08-02814-9.
- KOUBEK, Josef: Řízení lidských zdroju. Praha : Management press 2001, ISBN 80-7261-033-3.
- KUBR, Milan. PROKOPENKO, Joseph: Vzdelávání a rozvoj manažerů. Praha : Grada Publishing 1996, ISBN 80-7169-250-6.
- MACHALOVÁ, Mária. PRUSÁKOVÁ, Viera (eds.). 2004. Získavanie nových cieľových skupín vo vzdelávaní dospelých. Bratislava : Gerlach Print, ISBN 80-89142-04-4.
- LEIRMAN, Walter: Čtyři kultury ve vzdělávání: expert, inženýr, prorok, komunikátor. Praha : Karolinum 1996, ISBN 80-7184-168-4.
- LOKŠOVÁ, Irena. PORTÍK, Milan: Pedagogická komunikácia. Prešov : Rektorát UPJŠ v Košiciach 1993, ISBN 80-7097-274-2.
- MACHALOVÁ, Mária. Psychologické aspekty vzdelávania dospelých. 2005 [online].
- Dostupné na WWW: <http://www.grafologia.sk/html/zdroje/graf10/vzdevani.pdf>.
- MACHALOVÁ, Mária. PRUSÁKOVÁ, Viera (eds.): Získavanie nových cieľových skupín vo vzdelávaní dospelých. Bratislava : Gerlach Print 2004. ISBN 80-89142-04-4.
- MACHALOVÁ, Mária. PRUSÁKOVÁ, Viera (eds.). 2004. Získavanie nových cieľových skupín vo vzdelávaní dospelých. Bratislava : Gerlach Print. ISBN 80-89142-04-4.
- MUŽÍK. Jaroslav: Didaktika profesního vzdelávání dosplělých. Plzeň : Nakladatelství Fraus 2005. ISBN 80-7238-220-9.
- PALÁN, Zdeněk: Výkladový slovník. Lidské zdroje. Praha: Academie 2002. ISBN 80¬200-0950-7.
- PRUSÁKOVÁ, Viera. Základy andragogiky I. Bratislava : Gerlach Print 2005. ISBN 80- 89142-05-2. TUMA, Miroslav: Metódy výchovy a vzdelávania dospelých. Bratislava : Obzor 1987.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.