Popis:
Produkt cestovného ruchu je všetko, čo sa ponúka na trhu cestovného ruchu a má schopnosť uspokojiť potreby návštevníkov a vytvoriť tak komplexný súbor zážitkov. Je to súbor služieb, ktoré produkuje a ponúka cieľové miesto (primárna ponuka) a podniky a inštitúcie cestovného ruchu (sekundárna ponuka). Z hľadiska návštevníka je to vždy súbor služieb, pre ktorý je charakteristické:
• vzájomná podmienenosť a komplementarita,
• zákazník si produkt skladá zvyčajne sám, kombináciou rôznych služieb,
• s ohľadom na nemateriálny charakter nie je možné služby vopred vyskúšať, preto pri ich ponuke majú dôležitú úlohu informácie.
Pri tvorbe produktu cieľového miesta rozlišujeme tri úrovne produktu:
• všeobecný produkt – jadro, ktoré tvorí ponuka špecializovaných služieb (preprava, prenocovanie) a variabilná primárna ponuka cieľového miesta,
• očakávaný produkt, s ktorým sa v skutočnosti stretne zákazník s ktorým sa producent služieb odlišuje od konkurencie (prostredie, atmosféra, pohostinnosť, ochota pracovníkov, kvalita, značka),
• širší produkt poskytuje dostatočný úžitok (prekvapenie, zľava pre stáleho hosťa, blahoželanie k sviatku)...
Kľúčové slová:
produkt
cestovný ruch
charakter
členenie produktu
Zdroje:
- Borovský, J., Smolková, E., Niňajová, I., 2008. Cestovný ruch. Bratislava, 2008. 280 s.
- Gúčik, M. a kol., 2006. Cestovný ruch, hotelierstvo, pohostinstvo. Bratislava, 2006. 216 s.
- Gúčik, M. a kol., 2007. Manažment regionálneho cestovného ruchu. Banská Bystrica, 2007. 290 s.
- Gúčik, M. a kol., 2010. Manažment cestovného ruchu. Banská Bystrica, 2010. 152 s.
- Horner, S., Swarbrooke, J., 2003. Cestovní ruch, ubytování a stravování, využití volného času. Praha, 2003. 488 s.
- Zelenka, J., 2010. Marketing cestovního ruchu. Praha 2010. 240 s.