Popis:
Osobnosť je jedným z najfrekventovanejších pojmov súčasnej psychológie. Dvaja ľudia nie sú nikdy úplne rovnakí, bez ohľadu na to, či sú vychovávaní v spoločnom, alebo rozdielnom prostredí. Na druhej strane sme si všetci podobní, pretože máme rovnaké mnohé fyzické a psychické vlastnosti. Slovo osobnosť je odvodené od gréckeho slova persona - maska. Maska je typická pre herca na javisku. Na divadelných doskách sa začalo aj so štúdiom osobnosti. Vedecké výskumy osobnosti sa začali v 20. storočí. Psychológia pripisuje jednotlivým teóriám význam. Žiadna z nich nie je absolútne správna, alebo nesprávna. Majú rôznorodú orientáciu, či zameranie. Menia sa podľa toho, čo jednotlivý teoretici považujú za základ osobnosti. Môžu to byť postoje k ľuďom, minulé zážitky, motívy, špecifické funkcie.1 V psychológii osobnosti prevládajú 4 teoretické prístupy: psychoanalitický, behaviorálny, humanistický a kognitívny. V posledných desaťročiach sa začal rozvíjať aj evolučný prístup.
Psychológia osobnosti v 20. storočí sa vyvíjala v klinickom prostredí po boku psychiatrie a ďalších klinických odborov. Bola považovaná za disciplínu s vlastným predmetom a metodológiu výskumu. Psychológia osobnosti sa vyvíjala nezávisle od všeobecnej psychológie. K zblíženiu všeobecnej psychológie a psychológie osobnosti prišlo až v 40. rokoch 20. storočia, keď sa akademickí psychológovia začali zaujímať o postgraduálne štúdium nevedomia. Psychológovia sa začali viac zaujímať o experimenty, faktorové analýzy, postupy objektívnej explorácie.
...
Kľúčové slová:
psychológia osobnosti
psychológia
osobnosť
teória osobnosti
poruchy osobnosti
charakter
temperament
emócia
emócie
sociálne učenie
ego
Obsah:
- Úvod -3-
1 Historický pohľad na teóriu osobnosti - prehľad vývoja disciplíny -4-
2 Predmet a definícia psychológie osobnosti -5-
3 Vývoj psychológie osobnosti, jej historický zmysel a poslanie -6-
4 Poruchy osobnosti -8-
5 Schopnosti -11-
6 Charakter -13-
7 Temperament -14-
7.1 Teórie temperamentu -14-
8 Emócie -17-
8.1 Sociálne učenie a vznik emócií -17-
9 Osobnosť, organizmus, ego a ja -20-
Záver -23-
Použitá literatúra -24-
Zdroje:
- Boroš, J. (2002). Úvod do psychológie. IRIS.
- Boroš, J., Ondrišková, E., & Živčicová E. (1999). Psychológia (1st ed.). IRIS.
- Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychológie osobnosti,(1st ed.). Grada Publishing, a.s.
- Čačka, O. (2000). Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplňek.
- Edinger, E. F. (2006). Ja a archetyp: individualita a náboženská funkcia psyché. (1st ed.). Nakladateľstvo Tomáša Janečka.
- Freud, S. (1999). Spisy z rokov 1920-1924. (1st ed.). Psychoanalytické nakl. J. Kocourek. 7. Freud, S. (2000). Spisy z rokov 1904-1905. (1st ed.). Psychoanalytické nakl. J. Kocourek.
- Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Portál.
- Loužek, M. (2006). Freud - osloboditeľ ľudskej sexuality. In Zborník textov 150 rokov od narodenia Sigmunda Freuda, 51. Centrum pro ekonomiku a politiku, 39 - 47. 10. McLeod, S.A. (2017). Theories of personality. Simply Psychology. http://www.simplypsychology.org/personality-theories.html
- Národné centrum zdravotníckych organizácií. (2023). Medzinárodná klasifikácia chorôb. https://www.nczisk.sk/standardy-v-zdravotnictve/pages/medzinarodna-klasifikacia-chorob-mkch-10.aspx
- Nolen-Hoeksama, S., Fredrickson B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkisonové a Hilgarda, (3rd ed.). Portál.
- Petr, M. (2012). Ego je len maska.
- Praško, J. et al. (2009). Poruchy osobnosti. (1st ed.). Portál.
- Pružinová, T. ( 1995). Aký význam má rodina v živote dieťaťa? Predškolská výchova, č. 7 -8. 16. Psutka, P. (2012). http://www.casopis.mensa.cz/veda/g-faktor.html
- Ruisel, I. (2008). Osobnosť a poznávanie (1st ed.). Ikar, a.s.
- Řičan, P. (2010). Psychologie osobnosti: Obor v pohybu (6th ed.). Grada Publishing, a.s.
- Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Portál.
- Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. (1st ed.). Portál.
- Verešová, M., Balovičová, Z., Juhásová, A., Sollár, T., & Sollárová, E. (2007). Psychológia (1st ed.). Osveta, spol. s r. o.
- Zelina, M. (1996). Stratégie a metódy rozvoja osobnosti. IRIS.