Popis:
2.1.2 Reliabilita testu – Spoľahlivosť testu (test reliability)
Výsledky testov by mali byť spoľahlivé, to znamená, že vplyv rôznych nežiadúcich faktorov by mal byť čo najmenší. Výsledky testov by mali čo najpresnejšie odzrkadľovať úroveň overovaných kompetencií. Ak by bol rovnaký test robili tí istí respondenti dvakrát, výsledky by mali byť veľmi podobné, i keď nie úplne rovnaké. Zhoda vo výsledkoch je daná tým, že test meria pri obidvoch administráciách rovnaké kompetencie. Rozdiely vo výkonoch sú spôsobené rôznymi náhodnými faktormi, ktoré nie je možné eliminovať. Napr. únava kandidáta po dlhej ceste, zlá nálada, bolesti hlavy, nepríjemný zážitok bezprostredne pred testom, a pod.. Snahou tvorcov testu by malo byť, aby rozdiely vo výsledkoch testov odrážali rozdiely v úrovni meraných kompetencií, a aby výsledky neboli skreslené takými formálnymi a obsahovými nedostatkami testu, ktorým sa možno vyhnúť. K takýmto nedostatkom patrí: nedostatočné množstvo času na splnenie úloh, poskytnutie dlhšieho času niektorým respondentom, nejednoznačné inštrukcie, neprehľadá forma testu, možnosť uhádnutia odpovedí, administrácia testu v rôznych skupinách v rôznom čase, možnosť odpisovania, pomoc dozoru niektorým respondentom, nízky počet položiek testu overujúcich závažnú kompetenciu, nevhodné radenie úloh, neznáme slová v inštrukciách, neprítomnosť ilustračných príkladov úloh, a pod.. Spoľahlivosť subjektívnych testov môže byť ohrozená vtedy, ak testy hodnotia viacerí hodnotiaci, ktorí nechápu hodnotiace kritériá úplne rovnako. Toto sa môže stať vtedy, ak sú požadované kvality opísané nejednoznačne a nepresne. Hodnotiaci členovia skupiny by mali niekoľko úloh vyhodnotiť spoločne a pritom si ujasniť sporné formulácie kritérií.
Kľúčové slová:
štatistický popis výsledkov
aritmetický priemer
medián
rozptyl
smerodatná odchylka
variačné rozpatie
variacný koeficient
histogram
polygón
výpočet koeficientu reliability
Zdroje:
- Byčkovský, P.: Základy měření výsledku výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT VÚIS 1982.
- Cirjak,M.: Postup pri konštrukcii didaktických testov. Metodický list. Prešov: MC 1996.
- Lapitka, M.: Tvorba a použitie didaktických testov. Bratislava: SPN 1990.
- Mišová, Z.: Monitoring školskej úspešnosti žiakov I. stupňa ZŠ. Diplomová práca pod vedením PaedDr. Viery Onderčovej, PhD. Prešov: PF PU 2003.
- Rötling, G.: Metodiky tvorby učiteľského didaktického testu. Banská Bystrica: MC 1996.
- Stračár, E.: Systém a metódy učebného procesu. Bratislava: SPN 1977.
- Turek, I.: Učiteľ a didaktické testy. Bratislava: MC 1996.
- Turek, I.:Didaktické testy. Kapitoly z didaktiky. Bratislava: MC 1995.