Popis:
Rodina je jedným z najdôležitejších faktorov vo vývoji dieťaťa. Vocilka (1999, s. 31) spomína Komenského, ktorý požadoval, aby bol človek vychovávaný a vzdelávaný od samého narodenia. Dával rodičom za povinnosť, aby sa deťom venovali od najútlejšieho veku, aby dali základ k zdravému telesnému, i duševnému vývoju. Vocilka (1999, s.31) pokračuje, že na spôsob výchovy v rodine pôsobí množstvo faktorov: „Sociálne postavenie rodičov, ich vek, vzdelanie, kultúrnosť, početnosť rodiny, mravné kvality rodičov, ale aj spôsob ich spolužitia a hlavne kvalita rodinnej výchovy“ Nezdravá je aj nejednotnosť vo výchove, keď matka pri prísnom otcovi všetko dovolí, ak je rodič raz neprimerane prísny, inokedy ľahostajný a benevolentný. Dôležitým faktorom je prílišná zamestnanosť, alebo na druhej strane nezamestnanosť a z toho vyplývajúca nervozita, problémy spojené s tým. Rodičia nesledujú s kým sa dieťa kamaráti, nevedia kde a s kým trávi voľný čas.
Kľúčové slová:
rodina
záškoláctvo
Zdroje:
- BAKOŠOVÁ, Z. 2005. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 1.vyd. Bratislava : Stimul, 2005. 220 s. ISBN
- BŮŽEK, A. 2002. Sociálna pedagogika – potrebné východisko pre sociálnu prácu. In Vychovávateľ, 2002, roč. 47, č. 5, s. 14-15. ISSN 0139-6919.
- EMMEROVÁ, I. Aktuálne otázky spolupráce rodiny a školy v prevencii sociálno-patologických javov. 2006. In KIPS, M. – KOLDEOVÁ, L. (ed.): Výchova, škola, spoločnosť - minulosť a súčasnosť : Zborník príspevkov z vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, 2007. [cit. 2009-01-3]. Dostupné na http://www.fedu.uniba.sk/index.php?id=2591.ISBN 978-80-223-2295-9.
- KYRIACOU, Ch. 2003. Riešenie výchovných problémov v škole. 1. Vyd. Praha : Portál, 2005. 152 s. ISBN 80-7178-945-3.
- SELICKÁ, D. 2001. Možnosti sociálneho pedagóga pri sociálno-patologických javoch u detí a mládeže. In Vychovávateľ, 2001, roč. 44, č. 2, s. 30-31. ISSN 0139-6919.
- VOCILKA, M. 1999. Vplyv rodinného prostredia na záškoláctvo. In Vychovávateľ, 1999, roč. 42, č. 5-6, s.31-33. ISSN 0139-6919.