Popis:
Rodinné podniky patria väčšinou do kategórie malých a stredných podnikov. Pre rodinné podniky v súčasnej dobe neexistuje jednoznačná definícia, avšak Európska komisia uvádza, že pojem „rodinný podnik“ by mal byť: jednoduchý, jednoznačný, ľahko porovnateľný a štatisticky vyhodnocovateľný (napr. prínos rodinnej firmy k rastu zamestnanosti, celkový obrat rodinnej firmy.)
Otázkami, ktoré sa zaoberajú rodinným podnikaním sa dlhší čas venuje Fínsko, ktoré podporilo vytvorenie Pracovnej skupiny pre rodinné podnikanie. V tejto pracovnej skupine bola vo všeobecnosti presadená a akceptovateľná nasledujúca definícia:
- väčšinu rozhodovacích práv vlastní právnická osoba, ktorá firmu založila, alebo sú vo vlastníctve fyzických osôb, ktoré nadobudli podiel kapitálu firmy, alebo sú vo vlastníctve priameho príbuzného, akým je manžel/manželka, rodičia, deti alebo deti priamych dedičov
- väčšinu rozhodovacích práv tvoria priame alebo nepriame práva
- minimálne jeden zástupca firmy alebo pokrvný príbuzný sa formálne podieľa na riadení podniku
- osoba, ktorá založila alebo nadobudla podnik (akciovým kapitálom), alebo jej rodinní príslušníci alebo nasledovníci vlastnia 25% rozhodovacích práv určených podielom akcií.
Kľúčové slová:
rodinné podnikanie
MSP
malé a stredné podnikanie
rodinný podnik
faktory
trendy
Obsah:
- Úvod 3
1 Postavenie a súčasné trendy v MSP vo svete -4-
2 Rodinné podnikanie na Slovensku -6-
3 Faktory ovplyvňujúce úspešnosť rodinných podnikov -7-
Záver 11
Zoznam použitej literatúry 12
Zdroje:
- STRÁŽOVSKÁ, Ľ. - STRÁŽOVSKÁ, H. - KROŠLÁKOVÁ, M. 2008. Podnikanie formou rodinných podnikov. Bratislava. Sprint 2 s.r.o. 2008. 240 s. ISBN 978-80-969927-0-6.
- Mesačník podnikanie. Situácia rodinných podnikov na Slovensku.
- Euro Ekonóm. Význam malého a stredného podnikania v SR.
- Európsky parlament. Správa o rodinných podnikoch v Európe