Popis:
Množstvo teórií (filozofických, sociologických, psychologických, pedagogických alebo sociálnej práce a iných) rieši problematiku rodiny, jej výchovného pôsobenia na jednotlivých členov, ale ani jedna z nich neponúka jednoznačne efektívny model fungovania rodiny.
Rodina dneška sa stretáva s mnohými problémami, ktorých neriešenie vyúsťuje častokrát do krízy a disfunkčnosti.
„V každom rodinnom systéme dochádza k rôznym druhom napätia a konfliktov. Konflikt chápeme ako súčasť manželského a rodinného spolužitia. Rodiny sa však líšia v tom, akým spôsobom na konflikty a krízu reagujú, ako ich zvládajú a aký význam im pripisujú.“ (Špatenková, 2004, s. 73)
Základným cieľom rozvodu je, aby to bol krok k lepšiemu pre všetkých zúčastnených. A to je možné iba vtedy, ak budú mať naplnené základné potreby, totiž dostatok pozornosti dieťa od rodičov a rodičia od deti. Obe strany sa potrebujú ďalej vyvíjať. Dieťa bez jedného z rodičov stráca sebavedomie, topí sa v sebaobviňovaní a rodič bez starosti o závislú detskú bytosť upadá do infantilného egoizmu.
Kľúčové slová:
rozvod
vplyv rozvodu na dieta
disfunkcna rodina
Zdroje:
- Balogová, B.: Neúspešná sanácia dysfunkčnej rodiny a jej dôsledky na vývin dieťaťa v náhradnej starostlivosti. In: Mládež a spoločnosť, 2008, ročník XIV, č. 2
- ISSN 1335 – 1109
- Pláňava, I.: Jak se (ne)rozvádět, , Praha: Grada Publishing 1994, ISBN 73-6563-932-2
- Prucha J., Walterová E., Mareš J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál, , 2003, 4. vydanie. 322 s. ISBN 80-7178-772-8
- Smith, H.: Deti a rozvod, Praha: Portál 2004, 1. vydanie,183 s. ISBN 80-7178-906-2
- Štúr, I., Virtuálne siroty. In: Rodina a škola, 2008, č.2, s. 11, ISSN 0231 - 6436