Popis:
To, ako vnímame samých seba, ako nás vnímajú iní ľudia sú často dva odlišné obrazy. A potom nás napadnú otázky: Kto som? Aký alebo aká som? Som ten, ako sa cítim? Alebo som ten, ktorého vidia ľudia okolo mňa?
Mať pravdivý obraz o sebe, patrí v našom živote k najdôležitejším veciam. Odráža sa v našom správaní, v našich skutkoch, v citoch, vo všetkom, čo robíme, čo chceme dosiahnuť. Registráciou vlastného správania usporadúvame a triedime všetky dôležité zážitky za určitý časový úsek – zvyčajne za uplynulý deň, zhodnocujeme svoje správania a konanie. Sebareflexia ja takou úvahou, rozborom nášho správania, premýšľame nad tým, čo sme urobili správne a čo naopak sme mohli urobiť lepšie, ako vnímam určité veci, aké sú naše reakcie a s čím to vlastne všetko súvisí.
Kľúčové slová:
sebareflexia
Zdroje:
- GAJDOŠOVÁ, E. – HERÉNYIOVÁ, G. 2002. Škola rozvíjania emocionálnej inteligencie žiakov. Bratislava: Príroda, 2002. 301 s. ISBN 80-07-01177-3.
- HUPKOVÁ, M. – PETLÁK, E. 2004. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: IRIS, 2004, 135 s. ISBN 80-89018-77-7.
- PRUCHA, J. – WALTEROVÁ, E. – MAREŠ, J. 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 292 s. ISBN 80-7178-029-2.
- KOMÁRKOVÁ, R. – SLAMENÍK, I. – VÝROST, J. 2001. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada Publishing, 2001, 224 s. ISBN 80-247-0180-4.