Popis:
Trhy
Obsah pojmu trh sa v priebehu rokov vyvíjal a charakterizoval rôzne. V pôvodnom význame trh znamenal miesto, kde sa kupujúci a predávajúci stretávali, aby si vymieňali výrobky a služby. Stredoveké mestá mali trhoviská (trhové námestia), kde predávajúci prinášali svoj tovar a kupujúci hľadali možnosti nákupu. Pre ekonóma sa trh skladá zo všetkých kupujúcich a predávajúcich, ktorí obchodujú s určitými výrobkami a službami. Napr. trh nealkoholických nápojov tvoria hlavní predávajúci, ako Coca cola, Pepsi a všetci kupujúci, ktorí kupujú nealkoholické nápoje. Pre marketéra trh znamená súhrn všetkých existujúcich a potenciílnych kupujúcich.
Organizácie, ktoré predávajú na spotrebiteľských trhoch a trhoch výrobnej sféry, si uvedomujú, že nemôžu uspokojiť všetkých kupujúcich na týchto trhoch alebo že nie všetkých kupujúcich možno uspokojiť rovnakým spôsobom. Kupujúci sú príliš početní, veľmi rozptýlení, majú rôznorodé potreby a spôsoby nákupu. Jednotlivé firmy sa odlišujú svojou schopnosťou poslúžiť rôznym segmentom trhu. Každá firma by si mala na trhu identifikovať skupiny, ktoré vie najlepšie obslúžiť.
Kľúčové slová:
segmentácia trhu
výber cieľových skupín
tvorba trhovej pozície
marketing
trh
stratégia
spotrebiteľský trh
Obsah:
- Segmentácia trhu, výber cieľových skupín a tvorba trhovej pozície
Trhy
Segmentácia trhu
Proces segmentácie trhu, cieľové skupiny a určenie trhovej pozície
Hlavné parametre segmentácie spotrebiteľských trhov
Geografická segmentácia
Demografická segmentácia
Hlavné parametre segmentácie spotrebiteľských trhov
Psychografická segmentácia
Segmentácia podľa správania
Výber cieľových skupín
Tri alternatívy pokrytie trhu
Tri stratégie pokrytia trhu
Výber stratégie pokrytia trhu
Pozícia na trhu
Použitá literatúra
Zdroje:
- Philip Kotler, Gary Armstrong - Marketing, SPN 1992, Bratislava
- E. Jerome McCarthy, Wiliam D. Perreault, Jr. - Basic Marketing, Irwin 1990, USA