Popis:
Motivácia je vôľa konať. Kedysi sa tvrdilo, že motivácia musí prísť zvonka, ale dnes už vieme, že každého motivuje niečo iné. Organizácie, ktoré chcú využiť celý potenciál svojich zamestnancov , sa dnes ochotne vzdávajú motivácie spôsobom „rozkazuj a kontroluj“ a nahrádzajú spôsobom „ raď a schvaľuj“.
Často krát samotné disponovanie vzdelanými a schopnými pracovníkmi podniku na to aby dosahoval dobrú produktivitu zamestnancov i firmy nestačí. Výkon zamestnancov každého podniku totiž do veľkej miery závisí od toho ako sú motivovaní.
Motív chápeme ako nejaký vnútorný pocit, ktorý aktivuje a poháňa, povzbudzuje, sústreďuje a usmerňuje správanie každého človeka na dosahovanie cieľa (-ov).
Motívom sú najčastejšie pudy, inštinkty, túžby, potreby, záujmy, sklony, povinnosti, ideály a podobne. Doposiaľ nie je vypracovaná jednotná vyčerpávajúca uspokojivá klasifikácia motívov, hoci existujú mnohé spôsoby členenia motívov: podľa ich pôvodu či vzniku na primárne a sekundárne motívy, resp. na vrodené a získané skúsenosťou, učením; podľa kvality na motívy pozitívne a negatívne; podľa stupňa uvedomenia si na motívy vedomé a nevedomé; podľa orientácie na prostriedky a ciele na motívy inštrumentálne a konzumačné; podľa stupňa autonómie na motívy závislé od iných motívov a na autonómne a pod.
Motivácia je potom zložitý komplex motívov rôzneho charakteru a sily. Jej zdrojom sú neuspokojené potreby a túžby.
Kľúčové slová:
motivácia
stimul
teorie motivácie
meranie motivácie
motivácia zamestnancov
Obsah:
- Obsah
Motivácia -2-
Typy motivácie -3-
Motivačné techniky -4-
Chyby pri odmeňovaní motivácii zamestnancov -7-
Meranie motivácie -10-
Teórie motivácie -11-
Výkonnosť človeka -15-
Ako firmy motivujú svojich zamestnancov -16-
Faktory ovplyvňujúce pracovnú motiváciu zamestnancov -18-