Seminárna práca na tému Puberta
«»
Popis:
1.1 Všeobecná charakteristika
Dospievanie je proces, ktorý je spojený so zložitými fyzickými aj psychickými zmenami organizmu. Dochádza k hormonálnej prestavbe organizmu, ktorá vyvoláva rastové zrýchlenie, spôsobuje zvýšenú vnímavosť organizmu voči pôsobeniu vonkajších vplyvov a zároveň zníženú rezistenciu voči nim.
Žiaci druhého stupňa základných škôl sa nachádzajú v časti obdobia, ktoré nazývame vekom dospievania. Je to obdobie, v ktorom sa uskutočňuje premena dieťaťa v dospelú osobu. V rozpätí relatívne krátkeho času prebiehajú radikálne fyzické a psychické zmeny, ktoré umožňujú splniť úlohy vlastné dospelému človeku. Dospievanie je proces veľmi zložitý. Zahrňuje mnoho oblastí osobnosti, pričom vývinové línie v týchto oblastiach neprebiehajú súbežne. Dospievanie sa najviac prejavuje v dvoch hlavných oblastiach osobnosti. Vo fyziologickom dozrievaní, ktorého konečnou etapou je možnosť plodiť potomstvo a v spoločenskom dospievaní. Proces dospievania neprebieha v týchto dvoch líniách súčasne.
Kľúčové slová:
puberta
dospievanie
adolescencia
fyzický vývin
telesná výška
hmotnosť
pubertálny skok
Zdroje:
- Jakabčic, I: Základy vývinovej psychológie. Bratislava: Iris, 2002.
- Fontana, D: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. (vybrané kapitoly)
- Glasová, M., Páleník, Ľ., Solárová, E., Štefanovič, J: Vybrané kapitoly zo psychológie. Bratislav: Metodické centrum mesta Bratislavy, 1995. (str. 85 - 147)
- Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. (Langmeier, J.: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2.vyd., Praha: Avicenum, 1990.)
- Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. (Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Univerzita Karlova: 1996.)
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.