Popis:
Stále viac sa potvrdzuje, že v dnešnom extrémne zložitom svete a v súčastných zložitých sociálnych podmienkach a medziľudských vzťahoch už jedinci nevystačia iba s dobre osvojeným množstvom informácií, poznatkov a vedomostí o svete a s tým, ako možno tieto poznatky využiť pri riešení praktických problémov každodenného života, ale potrebujú sa dozvedieť viac o tom, kto sú, akí sú, ako ich vníma okolie, ako fungujú vo svojom sociálnom prostredí, ako zvyčajne riešia problémy, aké majú potreby a želania, aké ciele a ašpirácie si stavajú pred seba a aké majú možnosti a osobné predpoklady na ich dosahovanie. Tieto úlohy vyžadujú uskutočniť v školstve závažnejšie zmeny.
Humanizácia a demokracia školy kladie dôraz na človeka, žiaka aj pedagóga, na rešpektovanie ich osobitostí, špecifickostí, individuálností a posilňuje jedinečnosť ich sebarealizácie. Významne akcentuje najmä ľudskú, vzťahovú stránku interakcie vo výchovno-vzdelávacom procese, markantne zdôrazňuje harmonický osobnostný rozvoj žiakov a pedagógov v škole, ich psychické zdravie, ich kooperáciu a vzájomné interpersonálne vzťahy a zároveň podčiarkuje potrebu rozvíjať nielen kognitívny, ale najmä sociálno-emocionálny vývin jedincov v školskom prostredí.
Kľúčové slová:
alternatíva škola
rozvoj osobnosti
štýly učenia
štýl výchovy
štýl vzdelávania
školský psychológ
tímová práca
emocionálna inteligencia
nápravná činnosť
Obsah:
- Úvod
1. Žiaci v alternatívnej škole, rozvoj ich osobnosti a štýlov učenia
2. Učiteľ v alternatívnej škole, jeho štýl výchovy a vzdelávania
3. Niektoré prístupy a postupy učiteľov pri komunikácií so žiakmi
4. Školský psychológ a jeho spolupráca s učiteľmi pri preventívnej, diagnostickej a nápravnej činnosti v škole
5. Spolupráca školy a rodiny
6. Rozvíjanie emocionálnej inteligencie žiakov prostredníctvom preventívnych programov
Záver
Bibiografia
Zdroje: