Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 056   projektov
0 nových

Špecifické úskalia počiatkov školskej dochádzky

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
14 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
14436
Posledná úprava
23.08.2023
Zobrazené
1 759 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Školská zrelosť

Otázka školskej zrelosti nie je nová, stretávame sa s ňou už vo Veľkej didaktike J. A. Komenského.
1. Dozrievanie organizmu dieťaťa, predovšetkým jeho centrálnej nervovej sústavy, sa prejavuje zmenou celkovej reaktivity, zvýšením emocionálnej stability a odolnosti voči zaťaženiu. Nezrelosť nervového systému funguje ako blokáda prijateľného uplatnenia jeho rozumových schopností.
a) Dostatočná zrelosť umožňuje lepšie využitie detských schopností vďaka kvalitnejšej koncentrácii pozornosti. Zrelšie dieťa sa lepšie sústredí a vydrží dlhšie pracovať. V tomto zmysle sa zrelosť stáva podmienkou kvalitnejšieho učenia.
b) Zrelosť centrálneho nervového systému je tiež predpokladom prijateľnej adaptácie na školský režim. Pre nezrelé dieťa je už iba dodržiavanie určitého režimu značnou záťažou, ktorá ho vyčerpáva. Zrelšie dieťa je vyrovnanejšie a odolnejšie.
2. Dozrievanie centrálneho nervového systému ovplyvňuje lateralizáciu ruky, rozvoj motorickej aj senzomotorickej koordinácie a manuálnej zručnosti. Nešikovnosť je v začiatkoch školskej dochádzky rizikovým faktorom. Nezrelé deti často nedokážu správne vyslovovať všetky hlásky.

Pre adaptáciu na školu je významná celková úroveň motorického vývoja. Akákoľvek nápadnejšia neobratnosť dieťa sociálne znevýhodňuje. Nešikovné dieťa nemáva dobrý sociálny status, ostatným deťom často pripadá byť smiešne. Ich postoj k takémuto spolužiakovi závisí v tomto veku v značnej miere na učiteľovi. Pokiaľ by učiteľ dokázal nešikovné dieťa uspokojivo prezentovať v inej oblasti, pomohol by mu udržať prijateľnú prestíž. Týmto spôsobom by podporil aj jeho sebavedomie. Určitým problémom býva fakt, že pohybová neobratnosť nie je pre učiteľa tak dôležitá ako pre dieťa.
...

Kľúčové slová:

škola

školská dochádzka

školská zrelosť

školská pripravenosť

mladšie školské obdobie

vývoj základných schopností

kognitívny vývin

sociálny vývin

emocionálny vývin

psychológia



Obsah:
  • Školská zrelosť
    Školská pripravenosť
    Mladšie školské obdobie
    Vývoj základných schopností
    Kognitívny vývin
    Sociálny a emocionálny vývin

Zdroje:
  • Mária Vágnerová - Vývinová psychológia
  • J. Langmeier a D. Krejčířová - Vývojová psychológia
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko