Popis:
Zhruba od začiatku 80. rokov sa objavuje myšlienkový prúd, ktorý spochybňuje možnosť bezchybne plánovať stratégie v turbulentnom podnikateľskom prostredí, v ktorom vopred a premyslene zostavené stratégie zastarávajú skôr, ako sa začnú realizovať. Na základe toho významný predstaviteľ tohto názorového vrenia H. Mintzberg tvrdí, že stratégia je viac ako to, čo podnik zamýšľa, ako plánuje vykonať, je to aj to, čo skutočne robí. Na základe toho definuje stratégiu ako zaužívaný model, podľa ktorého sa podnik rozhoduje, alebo prakticky koná. Tento model vzniká neformálne ako prienik a syntéza plánovaných stratégií. Tento novší a zatiaľ netradičný prístup k definovaniu stratégie sústreďuje pozornosť na pružnú stratégiu, ktorá sa objavuje spontánne. Podniky sú prekvapované vývojovými trendmi, reagujú na ne neštruktúrovaným spôsobom a učia sa na vlastných chybách.
Kľúčové slová:
strategický manažment
riadenie
vízia
systémové myslenie
Mintzberg
podnik
plán
kultúra
politika
Obsah:
- 1. Tradičný model procesu strategického riadenia
2. Typy myslenia pri strategickom manažmente
3. Vízia
4. Strategický zámer
Zoznam použitej literatúry
Zdroje:
- Prednášky o strategickom manažmente Doc. Ing. Mečára Miroslava, CSc.