Popis:
Úvod
Spotrebiteľ a jeho rozhodovanie je predmetom mnohých ekonomických analýz. Účelom tejto práce je teória spotrebiteľa z pohľadu behaviorálnej ekonomiky a to objasniť pojmy ako sú faulty discounting, overconfidence verzus overestimation, Status Quo Bias.
Spotrebiteľ ako ekonomický agent sa rozhoduje v nedokonalom prostredí a jeho uvažovanie nie je len čisto matematické a racionálne, ako to tvrdí neoklasická ekonómia, ale často podlieha rôznym omylom. Racionalita jednotlivca je teda obmedzená, prejavuje sa rozhodnutiami závisiacimi od psychologických aspektov, ktoré spotrebiteľ zohľadňuje pri svojom ekonomickom rozhodovaní. V snahe vysvetliť tieto aspekty, sa v histórii začali objavovať ekonómovia, ktorí pripúšťali vplyv psychológie na rozhodovanie spotrebiteľov. Tento novovznikajúci prúd sa nazýva behaviorálna ekonómia
Jadrom behaviorálnej ekonómie je presvedčenie, že zvyšovanie vplyvu psychológie v ekonomickej analýze zlepší oblasť ekonomiky v podmienkach vytvárania teoretických poznatkov, navrhovania kvalitnejších postupov. Toto presvedčenie však neznamená odmietnutie neoklasického prístupu k ekonomike založenej na maximalizácii úžitku, na rovnováhe a efektívnosti. Neoklasický prístup je užitočný, pretože poskytuje ekonómiu s teoretickým rámcom, ktorý možno aplikovať prakticky na akékoľvek ekonomické (a neekonomické) správanie.
Kľúčové slová:
behaviorálna ekonómia
status quo bias
faulty discounting
spotrebiteľ
Obsah:
- Úvod
Všeobecný prehľad
Status Quo Bias
Overconfidence verzus Overstimation, Faulty Discounting
Záver
Zdroje:
- CÁR, M. 2006. K psychológii investovania. In Odborný mesačník pre teóriu a prax finančných trhov. máj 2006, ISSN 1336-5711.
- KAVICKÝ, Radovan. 2009. Prečo trhy zlyhávajú? Môţe nám behaviorálna ekonómia pomôcť v pátraní po príčinách kríz. In Blog národohospodárskej fakulty [online]
- SOLOMON, M. – BAMOSSY, G. – ASKEGAARG, S. – HOGG. M. 2006. Consumer Behaviour. A European Perspective. London: Pearson Education, 2006. ISBN 978-0273-68752-2.
- KOTLER, Philip. – ARMSTRONG, Gary. 2007. Marketing. Prada: Grada Publishing, 2007. 855 s. ISBN 80-247-0513-3.
- ...