Popis:
Moderná vedná disciplína, ktorá skúma človeka z pohľadu jeho činností v čase sa nazýva time management. Historicky, aj podľa dôrazu na jednotlivé kľúčové faktory tejto teórie a jej využitie v praxi, sa hovorí už o štvrtej generácii time managementu. PhDr. Tatiana Lesayová, ktorá je riaditeľkou personálno - poradenskej spoločnosti pre zdravotníctvo Asmea, vo svojom príspevku ponúka pomôcky, odporúčané metódy a postupy, ktoré pomáhajú plánovať a organizovať čas.
Prvá generácia tejto disciplíny zaviedla poriadok v úlohách a činnostiach. Výsledkom boli prehľady úloh a činností a ich prepojenia s osobami a zdrojmi ich zabezpečenia. Vtedajšia teória riešila predovšetkým to, čo máme robiť. Druhá generácia priradila úlohy a činnosti k časovej postupnosti. Vznikol časový harmonogram, kalendár alebo diár s úlohami. Tretia generácia riešila prioritne ako dosiahnuť vytýčené ciele. Zaoberá sa určením a definíciou cieľa a stratégiou jeho dosiahnutia , to znamená ako, čo a kedy máme robiť. K definovaným cieľom a im zodpovedajúcim úlohám hľadáme priority. To je takzvaný aktívny prístup človeka k problémom a svojim činnostiam.
Štvrtá generácia začína od sebapoznania človeka, od jeho individuálnych hodnôt s dôrazom na osobnosť človeka, na jeho dobrý pocit, vyrovnanosť, kondíciu, dobré vzťahy. Kľúčovým je dosiahnutie dobrého pocitu pomocou pochopenia strategickej úlohy, poslania a priorít jedinca. Prioritám sa priraďujú ciele a z nich vyplývajúce úlohy, nie opačne úlohám priority. Prečo, ako, čo a kedy. Dôležitejšie ako výsledky je sila pocitu, že ideme správnym smerom. V štvrtej generácií hovoríme o takzvanom proaktívnom prístupe človeka k problémom a činnostiam, k svojmu životu a jeho usporiadaniu (spolupráca logiky a nasmerovaných emócií).
Kľúčové slová:
time
management
manažment
pracovný režim
manažér
vedná disciplína
Obsah:
- Pracovný režim
Kontrolný zoznam manažéra
Od účinnosti k efektivite
Manažérske správanie sa
Zdroje:
- Jörg Knoblauch, Holger Wöltje: Time management - Jak lépe plánovat a řídit svůj čas; Grada 2003; str.: 24, 25