Popis:
Ľudské konanie je veľkolepé, mnohé ľudské výkony sú obdivuhodné, ale nebývajú vždy dokonalé. Už aj starí Rímania sa riadili heslom: "mýliť sa je ľudské." Človek sa snaží svojím konaním dosiahnuť určitý cieľ. Ak ho dosahuje, prežíva úspech a spokojnosť, ale zároveň pozná obavy zo zlyhania, strach z neúspechu - trému. Každý človek, či je to žiak, študent alebo už pracujúca dospelá osoba sa stretáva denne s trémou. Žiak a študent sa obáva hlavne skúšky, úspech ktorej závisí od mnohých okolností. Študent vie, že sa pri nej nedá vylúčiť ani možnosť zlyhania. Venuje tejto možnosti veľa miesta v svojich predstavách a pre vznik trémy stačí už očakávanie negatívnej možnosti, dokážu ju živiť predpoklady a predstavy o možnom zlyhaní. Je málo ľudí, ktorý trému neprežívajú, a tým sa dá doslova závidieť. Sucho v krku, potenie rúk, saltá v žalúdku a hnusne dotieravé myšlienky, že to určite nezvládnem alebo sa poriadne strápnim. Podobné stavy úzkosti nie sú len problémom utiahnutých samotárov. Aj samotné ostrieľané herecké hviezdy si priznajú, že prežívajú pred svojim vystúpením trému. Ako je možné, že im to nebráni v ich skvelej kariére? Odpoveď je jednoduchá. Nie je tréma ako tréma.
Kľúčové slová:
tréma
emócie
strach
psychohygiena
duševné stavy
Obsah:
- Úvod
Vymedzenie pojmu
Prehľad najdôležitejších metodických postupov na zisťovanie trémy
Ďuričove všeobecné duševné stavy
Zdroje:
- ĎURIČ, L. (1965): Práceschopnosť žiakov vo vyučovacom procese. Bratislava. SPN.
- KONDÁŠ, O. (1979): Tréma - strach zo skúšky. Bratislava. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.