Popis:
Trh je mechanizmus, prostredníctvom ktorého sa kupujúci a predávajúci navzájom ovplyvňujú, aby určili ceny a množstvá tovarov.
Trh rieši tri základné otázky: ČO, AKO A PRE KOHO?
1. Čo sa má vyrábať určujú peňažné hlasy spotrebiteľov každodenným rozhodovaním o tom, čo kúpia a čo nie. Firmy ženie túžba po zisku. Vidiny vysokého zisku vábi firmy, aby produkovali tovary, po ktorých je vysoký dopyt a opúšťali oblasti s nízkymi ziskami.
2. Ako sa má vyrábať, určuje konkurencia medzi rôznymi výrobcami. Najlepším spôsobom, ako sa výrobcovia môžu vyrovnať s cenovou konkurenciou a maximalizovať svoj zisk, je udržať náklady na minimálnej úrovni, a to využívaním čo najefektívnejších výrobných metód.
3. Pre koho sa má vyrábať, je určené ponukou a dopytom na trhu výrobných faktorov. Trhy faktorov určujú mzdové sadzby, pozemkovú rentu, úrokovú mieru a zisk. Ak spočítame dôchodky všetkých faktorov, môžeme vypočítať celkové dôchodky obyvateľstva. Rozdelenie dôchodkov medzi obyvateľstvo je teda určené množstvom faktorov, ktoré vlastní a cenou týchto faktorov ( mzdové sadzby, pozemková renta,…)
Kľúčové slová:
trh
rozdelenie trhu
ekonomika
medzinárodný trh
konkurencia
zahraničný trh
Obsah:
- Typy trhov:
Dokonalá konkurencia:
Nedokonalá konkurencia:
Ekonomická úloha vlády:
Medzinárodný trh
Rozhodnutie o vstupe na zahraničný trh:
Rozhodovanie o výbere trhov
Zdroje:
- Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus: Ekonómia I. a II, Bradlo, Bratislava 1992
- Daniel Boďo: Marketing - Základné učivo, Bratislava 1998