Popis:
PODSTATA CENY
Cena = peňažný výraz hodnoty
= peňažný výraz úžitkovej hodnoty
= peňažný výraz výmennej hodnoty
= peňažná suma dohodnutá pri nákupe a predaji tovaru (dochádza k dohode medzi predávajúcim a kupujúcim) alebo vytvorená kvôli oceneniu na iné účely, keď nedochádza k dohode zúčastnených partnerov
= prvok marketingového mixu, ktorého úlohou je spolu s ostatnými nástrojmi zabezpečiť dosiahnutie marketingových cieľov podniku.
FUNKCIE CENY
o Kriteriálna funkcia - cena je kritériom merania nákladov podniku
o Alokačná funkcia - ovplyvňuje rozmiestnenie výrobných činiteľov (čo, koľko, pre koho a ako vyrábať)
o Signálna funkcia - cena je nástrojom informácií (signálov) o cenovej úrovni, ktorej sa prispôsobujú kupujúci a predávajúci na trhu
o Pomocou regulačnej funkcie sa dosahuje súlad medzi zdrojmi a potrebami (dopytom a ponukou)
o Pomocou rozdeľovacej funkcie sa rozdeľujú obmedzené statky kupujúcim a tým sa rozdeľujú aj dôchodky
Faktory tvorby ceny
- vnútorné faktory (typ produktu, technológia, suroviny, náklady a iné)
- vonkajšie faktory (konkurencia, zákazníci, štát)
Úprava ceny
o nástroje kontraktačnej politiky (rabaty, dodacie a platobné podmienky)
o nástroje diferenciácie ceny (typ segmentu, miesto, účel, čas)
o psychologické úpravy ceny
Kľúčové slová:
náklady
dopyt
návratnosť
bežné ceny
tvorba cien
trhová cena
Obsah:
- Úvod 1
Nákladovo orientovaná tvorba cien -2
Dopytovo orientovaná tvorba cien -3-
Konkurenčne orientovaná tvorba cien -3-
Tvorba cien pomocou cenovej prirážky -4-
Tvorba cien pomocou cieľovej návratnosti -4-,5
Tvorba cien pomocou vnímanej hodnoty -5-
Tvorba ceny pomocou bežných cien -5-,6
Tvorba ceny pomocou cenových ponúk -6-
Hodnotová tvorba cien -6-,7
Ďalšie okolnosti spojené s tvorbou cien -7-,8
Dohodovanie trhovej ceny pri uzatváraní obchodu -8-