Popis:
1. Globálna výchova a osobnosť tvorivého učiteľa
V našom modernom a rýchlom svete sú kladené vysoké nároky na dobrú osobnostnú výbavu človeka, preveruje sa jeho správanie na každom kroku. Stále hľadáme východiská, ktoré vo výchove budú pohotovo reagovať na množstvo nových skutočností.
Súčasný stav a vývoj výchovy a vzdelávania u nás nie je veľmi docenený. Prevládajú zastaralé prístupy, absentuje umenie komunikácie, pomoc pri adaptácii a príprave na prijímanie zmien, získavanie globálnych poznatkov o svete, výchova k pohotovosti riešiť problémy.
Skutočné vzdelanie, vlastný proces učenia sa môže uskutočňovať len vtedy, ak učiteľ uplatňuje celostný prístup, ktorý sa vyznačuje zdravou sebadôverou, vierou v schopnosti ostatných samostatne sa učiť a premýšľať, ak je tolerantný a schopný pripustiť si vlastné chyby a poučiť sa z nich. Takýto učiteľ potom zdravo rozvíja sebavedomie v uvoľnenej tvorivej atmosfére, preukazuje otvorený vzťah k žiakom, dokáže vnímavo reflektovať pocity svojich žiakov, zverencov, študentov.
Kľúčové slová:
tvorivosť
globálna výchova
tvorivý učiteľ
osobnosť
vyučovanie
tvorivá klíma na pracovisku
vzdelanie
sebavedomie
sebadôvera
Obsah:
- 1. Globálna výchova a osobnosť tvorivého učiteľa
2. Tvorivosť a tvorivá klíma vo výučbe
3. Tvorivosť vo vyučovaní, tvorivý učiteľ
Tvorivá klíma na pracovisku
Použitá literatúra
Zdroje:
- Petlák, E.: Všeobecná didaktika, Vydavateľstvo IRIS 2004, ISBN 80-89018-64-5,
- Turek, I.: Zvyšovanie efektívnosti vyučovania, Metodické centrum v Bratislave 2002, ISBN 80-8052-136-0