Popis:
1. Tvorivosť( kreativita)
Jedným z hlavných cieľov výchovno-vyučovacej činnosti je aj rozvíjanie tvorivosti, najmä tvorivého myslenia žiakov a študentov. Problematika tvorivosti sa začala skúmať v päťdesiatych rokoch. Zaslúžil sa o to severoamerický psychológ Joy Paul Guilford svojou prednáškou na tému tvorivosť. Sám tiež naznačil smer a metódy výskumu. Odvtedy možno hovoriť o začiatku výskumných poznatkov a aktivít z oblasti tvorivosti.
Tvorivosť je vlastne činnosť, ktorej výsledkom sú nové materiálne a duchovné hodnoty. Zelina a Zelinová charakterizujú tvorivosť ako „interakcia subjektu s objektom, pri ktorej subjekt mení okolitý svet, vytvára nové, užitočné a pre subjekt, referenčnú skupinu alebo populáciu významné hodnoty“. Vo svojej podstate je tvorivosť kultúrno - historický jav, pričom má aj psychologickú stránku: osobnostnú a procesuálnu. Dotýka sa však aj mnohých ďalších oblastí ako je napr.: filozofia, logika, história, sociológia, pedagogika, ekonomika, kybernetika a iné.
Kľúčové slová:
tvorivosť
motivácia
socializácia
bariéry kultúry
komunikačné bariéry
inteligencia
tvorivé myslenie
percepčné bariéry
kreativita
pedagogika
kybernetika
ekonomika
psychológia
sociológia
Obsah:
- 1. Tvorivosť( kreativita)
1.1. Základné fázy tvorivého procesu
1.2. Faktory tvorivosti
2. Tvorivosť a inteligencia
3. Rozvíjanie tvorivosti v škole
3.1. Osobnosť žiaka
3.2. Tvorivá osobnosť učiteľa
3.3. Podmienky súvisiace s učebným materiálom
3.4. Podmienky súvisiace s tvorivým prostredím
4. Metódy motivovania k tvorivosti
5. Tvorivosť a socializácia
6. Bariéry a tvorivosť
6.1. Percepčné bariéry
6. 2. Bariéry kultúry a prostredia
6.3. Emocionálne bariéry
6.4. Intelektové a komunikačné bariéry
Zdroje: