Popis:
Každý žiak si pri svojom učení v podvedomí vyberá jeden z učebných štýlov bez toho, aby si to nejako uvedomoval. Nie každému môže pri učení hrať hudba, alebo nie každý pri učení musí sedieť za stolom a v tichosti si čítať svoj študijný materiál.
Mnoho ľudí si zamieňa pojem učebný štýl s kognitívnym štýlom, pričom podľa Tureka je kognícia len súčasťou procesu učenia. Učenie obsahuje niekoľko zložiek, ktoré medzi sebou zapadajú a sú na sebe závislé. Keď sa človek učí, ide o kognitívnu stránku učenia. Ak sa to chce naučiť, ide o motivačnú stránku učenia, ak to chce vedieť, ide o vôľovú stránku učenia. Pri učení je významné aj to, od koho sa človek učí, prípadne s kým sa učí, to je zase sociálna stránka učenia. Tu je vidno, že pojem učenie je oveľa širší pojem ako pojem kognícia. Kognícia je teda iba jedna stránka učenia, dôležité sú aj motivácia, vôľa, sociálny kontext a iné ďalšie faktory pri učení. Je to vlastne súhrn postupov, ktoré žiak preferuje v určitom období pri učení.
Kľúčové slová:
vizuálno-neverbálny štýl
učebný štýl
auditívny štýl
študijný materiál
kognitívny štýl
motivácia
sociálny kontext
Gardner
inteligencia
didaktika odborných predmetov
Obsah:
- Použitá literatúra
Učebné štýly
Typológia
Rozdelenie podľa zmyslových preferencií
Podľa prevažujúcich druhov inteligencie
Podľa Gardnera ide o tieto druhy inteligencie a ich učebné štýly
Muzikálny učebný štýl
Zdroje:
- Turek I.: Ciele vyučovacieho procesu, Bratislava: MC MB, 1995, ISBN 80-85185-93-89.,
- Turek I.: Inovácie v didaktike, Bratislava : Metodicko-pedagogické centrum, 2004, ISBN 80-8052-188-3,
- Kostelník J. : Cvičebnica didaktických zručností MOV, Bratislava : MC Bratislava, 1998, ISBN 80-7164-225-8,
- Hrmo, R., Turek, I.: Kľúčové kompetencie I. Bratislava: STU, 2003. 178 s. ISBN 80-227-1881-5,
- Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, ISBN 80-7178-246-7. ,
- Turek, I.: Ako študovať na vysokej škole. Komárno: Univerzita J. Selyeho, 2004. 236 s. ISBN 80-969251-0-5.