Popis:
1 Všeobecne o učebných štýloch
Na svete nenájdeme dvoch úplne rovnakých ľudí. Aj keď sú si výzorom veľmi podobní, ako napríklad dvojičky, vlastnosti má každý iné. Každý z nás je iný typ človeka a má aj svoj individuálny štýl učenia. Niekto sa učí všetko naspamäť, no poriadne tomu nerozumie. Iný sa snaží učivo pochopiť, usiluje sa rozlíšiť, čo je v učive podstatné a čo je nepodstatné. Jeden sa učí nahlas, druhý potichu, jeden si robí poznámky, druhý nie. Jeden potrebuje pri učení kľud, ticho, pokoj, druhý si radšej púšťa hudbu. Niekto pri učení radšej sedí, iný sa prechádza. Niekto sa najradšej učí diskutovaním alebo počúvaním, iný rozmýšľaním, ďalší kladením otázok alebo manuálnou činnosťou.
Zatiaľ čo v zahraničí sa učebným štýlom venuje pozornosť už dlhšiu dobu, u nás sa udomácňuje len krátko a aj to len pozvoľne. Na Slovensku existuje veľmi málo monografii o učebných štýloch, článkov v odborných časopisoch a v zborníkoch z vedeckých konferencií. Ich zameranie na problematiku učebných štýlov je mimoriadne zriedkavé, problematika učebných štýlov absentuje aj v učebniciach, pregraduálnej príprave učiteľov i v ich ďalšom vzdelávaní. Poznanie problematiky učebných štýlov učiteľmi i študentmi a jej aplikácia vo vzdelávaní môže pritom podstatne zvýšiť kvalitu vzdelávania. Aj keď sa tejto problematike venujú vedci už dlhšiu dobu, stále neexistuje jasná definícia učebného štýlu a z toho vyplýva aj množstvo teórií o možných učebných štýloch.
Kľúčové slová:
povrchový prístup k učeniu
auditívny učebný štýl
aktívny učebný štýl
logicko - matematický učebný štýl
telekinestetický učebný štýl
intrapersonálny učebný štýl
Obsah:
- 1 Všeobecne o učebných štýloch
2 Klasifikácia učebných štýlov
2.1 Povrchový prístup k učeniu
2.2 Auditívny učebný štýl
2.3 Konkrétny, aktívny učebný štýl
2.4 Logicko - matematický učebný štýl
2.5 Telekinestetický učebný štýl
2.6 Intrapersonálny učebný štýl
Použitá literatúra
Zdroje:
- Petlák, E.: Všeobecná didaktika, Vydavateľstvo IRIS 2004, ISBN 80-89018-64-5,
- Turek, I.: Zvyšovanie efektívnosti vyučovania, Metodické centrum v Bratislave 2002, ISBN 80-8052-136-0