Úloha a aplikácia axiologizácie vo vyučovaní dejepisu
Popis:
Axiologizácia osobnosti sa zvyčajne spája s vyučovacími predmetmi, ktoré priamo súvisia z rozvojom správania a morálnych kvalít osobnosti. Sú to predmety ako napr. občianska náuka či náuka o spoločnosti.
Zdá sa mi však, že monopol týchto spoločenskovedných predmetov na usmernenie výchovy a vzdelania detí v rámci ich morálneho rozvoja a hodnotovej orientácie môže by narušený i takým – tejto oblasti relatívne - vzdialeným predmetom, akým je dejepis. V mojej krátkej práci by som sa rád pokúsil nastoliť isté možnosti aplikácie axiologizácie vo výučbe; a to použitím dejepisu ako prostriedku. V rámci pedagogických vied je axiologizácia spracovaná dostatočne, avšak jej uplatnenie v rámci jednotlivých predmetov je obchádzaná a zaznávaná. Dejepis je zvyčajne považovaný za predmet, ktorý je plný faktov, rokov, udalostí či osobností a málo sa uvažuje i nad jeho potenciálom v rovine výchovy detí a mládeže.
Kľúčové slová:
Úloha axiologizácie
aplikácia axiologizácie
axiologizácia
vyučovanie dejepisu
Zdroje:
- Zelina M.: Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava: Iris, 1996 -
- Boroš J. a kol.: Psychológia. Bratislava: Iris, 1999 -
- Zamarovský V.: Dejiny písané Rímom. Bratislava: Perfect, 2002 -
- Bilasová V. a Geremešová G.: Malý slovník filozofie. Košice: Pezolt PVD, 2000 -
- Kronika ľudstva. Praha: Fortuna print, 1998 ( CD-ROM) -
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.