Popis:
Denne stretávame na uliciach chlapcov a dievčatá, bezstarostne usmiatych alebo sústredene debatujúcich o školských problémoch, takmer denne počúvame rodičov hovoriť o problémoch s dorastajúcimi deťmi. Neraz opakujú: „Malé deti malé starosti, veľké deti veľké starosti.“ Vidíme ich v ošúchaných rifliach so strapatými hrivami, v kinách, v kaviarniach, v divadlách i na koncertoch. Stretávame ich na vychádzkach do prírody, pozorujeme, ako sa preháňajú po športových ihriskách. Vieme, že sú priam pojašení za motormi, populárnou hudbou a kadečím iným, a vieme aj to, že hneď „ofrflú“ všetko, čo sa im nepáči. Pravdaže, vôbec nemožno vymenovať všetky miesta, kde všade možno mladých ľudí stretnúť a vidieť ich, ako zaobchádzajú s volným časom. A pretože ho majú relatívne najviac,ani si neuvedomujú, že míňajú to najdrahocennejšie - čas.
Keď hovoríme o voľnom čase, musíme si uvedomiť, čo voľný čas pre človeka znamená. Je to čas, ktorý trávi podľa vlastných záľub, potrieb, ale aj možností. Racionálne využitý voľný čas môže z mladého človeka vytvoriť vzdelaného, kultúrne i fyzicky vyspelého jedinca. V období mladosti sa vyhraňuje a formuje jeho osobnosť. Voľný čas je priestorom, v ktorom si jednotlivec utvára svojský spôsob života v súlade s požiadavkami a potrebami našej spoločnosti.
...
Kľúčové slová:
voľný čas
hobby
pedagogika
pedagogika voľného času
voľnočasové aktivity
zábava
odpočinok
škola
umenie
umelecká škola
kultúra
šport
práca
Obsah:
- Úvod
Definície voľného času
Úloha individuality voľného času
Čo si predstavujeme pod pojmom voľný čas
Voľný čas - hlavný priestor na uspokojenie reálnych kultúrnych a spoločenských potrieb
Zábava a odpočinok
Zdroje:
- Filipcová Blanka: Člověk, práce, volný čas, Praha 1966
- Rotterová, Božena a Čáp, Jan. Výchova aktivity mládeže ve volném čase: Pedagog. a psychologické otázky volného času žáků základních devítiletých škol, výběrových škol a učňů. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1976. 158, [1] s. Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et historica. Monographia; Sv. 63/1976