Popis:
V seminárnej práci som sa zaoberala vplyvom obchodných reťazcov na trh maloobchodu, na správanie sa spotrebiteľov (zákazníkov) a životné prostredie. Keďže bývam v lokalite (Bratislava - Petržalka), ktorá ,,prekypuje“ obchodnými reťazcami (Tesco, Carrefour, Terno, Lidl, Billa...), rozhodla som sa práve pre danú tému. Uskutočnila som aj malý prieskum, ktorý bol zameraný na zistenie, či malí a strední obchodníci dokážu čeliť tejto silnej konkurencii.
V trendoch národnej a medzinárodnej konkurencie možno na strane dodávateľov pozorovať narastajúci význam medzinárodných dodávok, na strane zákazníkov rastúcu medzinárodnú orientáciu, homogenizáciu dopytu, medzinárodne štandardizované požiadavky zákazníkov, ale i vplyv ostatných hospodárskych faktorov. Dochádza tak ku globalizácii ekonomických procesov, tj. prepojenosť ekonomických prostredí, ekonomík, rozvinutosť medzinárodných ekonomických vzťahov, medzinárodných tovarových i finančných trhov v celosvetovom meradle.
Existencia obchodných reťazcov je logický dôsledok práve procesu globalizácie. Trhy a výroba v rozličných krajinách sa stávajú od seba čoraz závislejšie vďaka dynamike obchodu s tovarom, službami a mobilnosti kapitálu a technológií.
Aj na Slovensku sa stávame svedkami prenikania cudzích výrobkov a služieb, cudzích kultúr, slovenské podniky sú vlastnené zahraničnými majiteľmi, slovenské subjekty sa stávajú členmi nadnárodných korporácií. I našu krajinu zastihla globalizácia. Typickým príkladom je existencia supermarketov, hypermarketov, prenikanie neustále nových obchodných reťazcov na náš trh.
Kľúčové slová:
maloobchod
reťazce
slovenský trh
obchodný reťazec
zákazníci
životné prostredie
Obsah:
- ÚVOD 2
I. OBCHODNÉ REŤAZCE NA SLOVENSKOM TRHU 4
II. VPLYV OBCHODNÝCH REŤAZCOV 7
2.1 Vplyv obchodných reťazcov na trh maloobchodu 7
2.2 Vplyv obchodných reťazcov na zákazníkov 9
2.3 Vplyv obchodných reťazcov na životné prostredie 10
III. VLASTNÝ VÝSKUM 12
ZÁVER 15
BIBLIOGRAFIA 16
PRÍLOHA 17
Zdroje:
- BALÁŽ, P. a kolektív: Medzinárodné podnikanie. Bratislava: SPRINT, 2005. ISBN 80-89085-51-2
- KITA, J. a kolektív: Marketing. Bratislava: Iura Edition, 2002. ISBN 80-89047-23-8
- SRŠŇOVÁ, J. a FUZYOVÁ, Ľ.: Medzinárodné strategické rozhodovanie podniku. Bratislava: SPRINT, 2003. ISBN 80-89085-18-0
- SZARKOVÁ,M.: Psychológia pre manažérov a podnikateľov. Bratislava: SPRINT, 2004. ISBN 80-89085-36-9