Popis:
Osobnosť učiteľa je v dnešnej dobe vnímaná rôznymi spôsobmi. Pre niektorých je vzorom, pre iných nepriateľom. Do akej miery ovplyvňuje osoba učiteľa životy detí, žiakov a študentov? Aké vlastnosti by mal mať pedagóg aby sa im stal zároveň priateľom? Učiteľstvo je krásne ale aj veľmi zodpovedné povolanie tých, čo na seba berú úlohu vyučovať v školách, a pomáhať tak rodičom pri plnení ich povinností i zastupovať ľudskú spoločnosť. Toto povolanie si vyžaduje osobitné vlohy mysle i srdca, veľmi starostlivú prípravu, ako aj stálu a pohotovú schopnosť obnovy a adaptácie.
Učiteľské povolanie má rozhodujúci význam v oblasti vzdelávania aj výchovy žiakov ale niekedy aj rodičov a preto je na učiteľa kladený celý rad požiadavkou a očakávaní. Ideálny učiteľ by mal byť každý jeden človek, ktorý vykonáva výchovno-vzdelávaciu činnosť. Byť dobrým učiteľom ale neznamená len, aby bol učiteľ vzdelaný a mal vzťah k deťom. Povinnosťou ideálneho učiteľa je nielen učiť ale aj motivovať, podporovať a rozvíjať žiakovu osobnosť, jeho schopnosti, zručnosti a spôsobilosti. Okrem iného by mal žiakov rešpektovať, správať sa ako vzor, z ktorého si môžu brať príklad.
Komunikáciu vo vyučovaní pokladám za hlavný prostriedok k tomu, aby žiaci s učiteľom i medzi sebou navzájom nadväzovali vzťahy a tým povzbudzovali motiváciu k obojstrannej spolupráci a k vytváraniu pozitívnej atmosféry v triede. Vyučovanie bez komunikácie totiž stráca na plnohodnotnosti a nemôže tak byť účinným a prospešným pre rozvoj účastníkov vyučovania. Obzvlášť vo veku nástupu dieťaťa do školy, kedy je to práve škola, ktorá má veľký vplyv na rozvíjanie rečového prejavu žiaka.
...
Kľúčové slová:
didaktika
pedagogika
všeobecná didaktika
vzdelávaco výchovné štýly
vzdelávanie
výchova
komunikácia
pedagogická komunikácia
učiteľ
žiak
pedagóg
kompetencie učiteľa
Obsah:
- Úvod -3-
1. Vzdelávaco výchovné štýly -4-
2. Kompetencie v profesii učiteľa -5-
3. Pedagogická komunikácia -6-
4. Roviny pedagogickej komunikácie -7-
Záver -9-
Zoznam použitej literatúry -10-
Zdroje:
- DYTRTOVÁ, Radmila. 2008. Začínající učitel. Brno : Tribun, 2008. s. 90. ISBN 978-80-7399-596-6.
- DYTRTOVÁ, R.,KRHUTOVÁ, M.2009. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada a.s.,2009. 128 s. ISBN 978-80-247-2863-6.
- FERNSTERMACHER, G. D., SOLTIS, J.F. 2008. Vyučovací styly učitelů. Praha: PORTÁL, 2008. 124 s. ISBN 978-80-7367-471-7.
- GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava : VEDA, 1988. 256 s. PKV 071-052-88.
- KOHOUTEK, Rudolf a OURODA, Karel. 2000. Psychologie osobnostních typu učitele. Brno : Akademické nakladatelstvi CERM, s.r.o., 2000. s. 19. ISBN 80-7204-176-2.
- SEBEROVÁ, Alena. 2006. Výzkumná kompetence v učiteslé profesi a ve vzdělávání učitelu. Ostrava : Ostravská Univerzita, 2006. s. 250. ISBN 80-7368-270-2.
- ŠTVERÁK, Vladimír. 1999. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-246-000-3-X.