Popis:
1. Úvod
Nevyhnutnou podmienkou na prekonanie zaostávania hospodárstva a životnej úrovne Slovenska za priemerom Európskej únie a najmä za jej najvyspelejšími štátmi je zabezpečenie rýchleho a trvalo udržateľného ekonomického rastu. Ekonomický rast nemôže byť samoúčelový, ale musí slúžiť človeku, všetkým občanom, a nie iba skupine podnikavcov, ako to preukázal liberálny model trhového hospodárstva, pretože ekonomika je inštitúcia vytvorená človekom pre človeka. Ľudstvo, teda i Slovensko, potrebujú novú, racionálnu a humánnu paradigmu trhového hospodárstva.
Pri plnení týchto strategických cieľov hospodárstva a spoločnosti pripadá hlavná úloha podnikateľským subjektom vo všetkých hospodárskych sektoroch. Na to, aby efektívne fungovali a čo najviac prispievali k napredovaniu hospodárstva a sociálnej úrovne, musia využívať poznatky moderného manažmentu. Platia pre ne slová P. F. Duckera, podľa ktorého primárny je manažment a rozvoj podnikov je jeho dôsledok.
V novom hospodárskom systéme má patriť dôležitá úloha štátu a jeho účinnému previazaniu s podnikmi. K realizácii prosperity a dosahovaniu uvedených ekonomických a sociálnych cieľov spoločnosti musia preto prispievať i nepodnikateľské subjekty, a to zabezpečením ich efektívneho fungovania, ktorého podmienkou je takisto osvojenie si moderného manažmentu.
Kľúčovým faktorom, ktorý v podstatnej miere rozhoduje o kvalite riadenia na všetkých stupňoch spoločnosti a ekonomiky, čiže v organizáciách centrálnej i podnikovohospodárskej sféry, sú manažéri rozličného rangu, predovšetkým vrcholoví manažéri.
Preto majú tieto funkcie zastávať kvalifikovaní jedinci, t.j. takí, ktorí majú potrebné manažérske schopnosti vrátane morálneho kreditu a zároveň sú ochotní ich systematicky ďalej rozvíjať.
Príprava manažérov vyžaduje koncepčnosť a perspektívnosť. Z toho dôvodu musí spoločnosť venovať mimoriadnu pozornosť výchove novej generácie manažérov, pretože tí postupne preberajú manažérske kormidlá v ekonomike a spoločnosti a budú rozhodovať o vývoji a postavení našej republiky vo svete.
Na formovaní profilu budúcich mladých manažérov, ako aj na dotváraní manažérskych schopností ľudí z praxe sa podieľajú rozličné vedné disciplíny. Jedným z dôležitých zdrojov ich poznania je vedná disciplína manažmentu, ktorá predstavuje súbor poznatkov vypracovaných na základe empírie a výsledkov ďalších vied, využívaných v súlade s ich vývojom.
Kľúčové slová:
manažment
vývoj manažmentu
manažér
Obsah:
- 1. Úvod 3
2. Hlavná časť 4
2.1 Vývoj manažmentu ako študijného odboru 4
2.2 Súčasný manažment 4
2.3 Podstata a významy manažmentu 4
2.3.1 Manažment ako určitá praktická činnosť, proces riadenia 5
2.3.2 Manažment ako osobitá skupina ľudí, manažérov 6
2.3.3 Manažment ako súbor poznatkov o riadení , vedná disciplína 7
3. Záver 8
4. Zoznam použitej literatúry 9
Zdroje:
- James H. Donnelly, James L. Gibson, John M. Ivancevich, MANAGEMENT, 1997, ISBN:80-7169-422-3
- Mikuláš Sedlák CSc., Manažment, 2009, Bratislava, ISBN:978-80-8078-283-2
- Management, Prof.Ing Ladislav Blažek CSc., 2011, ISBN: 978-80-247-3275-6, Praha
- Mikuláš Sedlák, Základy manažmentu, Bratislava, ISBN: 978-80-8078-193-4
- http://www.euroekonom.sk
- http://www.wikipedia.org