Popis:
Diagnostikovanie – je poznávanie žiaka
Jeho základný význam je zistenie stavu, posúdenie úrovne, hodnotenie.
Toto označenie sa prvýkrát začalo používať v medicíne a potom sa rozšírilo do iných oblastí: veterinárna medicína, biológia, technické oblasti, psychológia, pedagogika.
Pedagogická diagnostika / diagnostikovanie sa uskutočňuje vo výchovno-vzdelávacích situáciách.
Predmetom diagnostikovania môže byť učebná činnosť žiaka a jej výsledky, rodinné prostredie žiaka, skupina žiakov, učiteľ, vychovávateľ, riaditeľ školy...
Pedagogická diagnostika je zaisťovanie, identifikovanie, charakterizovanie a hodnotenie rozvoja žiaka ako výsledku výchovného a vzdelávacieho pôsobenia.
- pri diagnostikovaní sa zisťuje, aký je žiak v danom momente (etape) výchovy a vzdelávania a či jeho vlastnosti (stav rozvoja) sú v súlade s očakávaním (cieľom výchovy, výchovným zámerom...)
- na základe zistení o žiakovi (žiakoch) učiteľ i ďalší pedagogickí pracovníci plánujú kroky pri jeho ďalšom rozvoji.
Kľúčové slová:
Diagnostikovanie
Fázy diagnostického procesu
Diagnostické metódy
Charakteristika pedagogického výskumu
Metódy diagnostického výskumu