Popis:
Správnym využívaním IKT môžeme vypestovať u detí pocit kontroly svojich myšlienok, správania a okolitého sveta, podporovať logické myslenie, koncentráciu a zlepšovať motorickú a vizuálnu koordináciu.
Dobré detské hry a výukové softwarové programy nevyvíjajú žiaden časový tlak. Dieťa môže medzitým snívať a so svojimi počítačovými hrdinami zažívať rôzne dobrodružstvá. Multimediálnosť – teda možnosť, získať informácie z rozličnými spôsobmi – sa deťom páči.
Všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa pomocou informačno – komunikačných technológií môže byť zaujímavý a pre dieťa často pozitívne motivujúci. Hra a cvičenie sú pre deti najlepšou formou na prípravu k práci v škole. Príležitostí pre učenie je veľa, niekedy stačí chvíľka na záhrade, v obchode; treba len podchytiť situáciu alebo využiť hry na rozvoj telesnej, spoločenskej i rozumovej zrelosti a pomocou edukačných programov sa každé učenie dá zopakovať a prehĺbiť. Hlavnou zásadou všetkých hier je, aby to bola pre dieťa zábava, nikdy nie napodobňovanie školského vyučovania.
V školskom procese je už na samom učiteľovi, ktorý z programov mu viac vyhovuje vo vyučovaní jednotlivých predmetov a ktorý z týchto výučbových programov bude aplikovať. Využívaním IKT vo vyučovaní sa darí rozvíjať kognitívne schopností detí, zlepšovať ich pozornosť, zlepšovať vnímanie, rýchlosť, výberovosť a zameranosť vnímania. Počítač je možné využiť ako kompenzačnú formu rozvoja grafomotoriky u detí, ktoré majú ťažkosti s dorozumievaním sa písanou formou. Využívanie počítača napomáha aj k rozvíjaniu estetického cítenia a prežívania žiakov a prispieva k rozvoju kreativity a tvorivosti dieťaťa
Kľúčové slová:
výučbový program
klasifikácia
druhy programov
špeciálne ZŠ
Obsah:
- 1. Charakteristika výučbových programov
2. Spôsob použitia výučbových programov
3. Klasifikácia výučbových programov
3.1 Programy na nácvik s myšou
3.2 Programy v predmete Matematika
3.3 Programy v predmete Čítanie
3.4 Programy v predmete Prírodoveda
3.5 Programy v predmete Výtvarná výchova
3.6 Programy v predmete Dejepis alebo Vlastiveda
3.7 Programy v predmete Zemepis
4. Záver
Zdroje: