Popis:
U väčšiny rodičov, tak isto ako u otcov, tak i u matiek, vzbudzuje slovo puberta strach, obavy, hrôzu, neistotu.. Nevedia, čo môžu čakať. Samotný pojem pubescencia pochádza z latinského jazyka a znamená telesné dospievanie. Pod týmto slovom rozumieme jednak telesné zmeny podmienené javmi pohlavného dospievania a jednak samotné pohlavné dospievanie. Je to obdobie, v ktorom celú rodinu čaká každý deň nové prekvapenie. Rodičom nie je ľahké a samozrejmé sa preorientovať zo svojich návykov na iný systém. Nevedia si vysvetliť, prečo by sa malo odrazu čosi zmeniť, prečo by mali meniť svoje postoje k svojim deťom. Previesť deti týmto obdobím je vec veľmi zložitá a väčšina rodičov má s tým značné problémy. Prvotným zdrojom konfliktov a ťažkostí sú obyčajne rodičia, ktorí nemajú jasnú predstavu, ako jednať so svojimi dospievajúcimi deťmi. Väčšina rodičov má pokrivené predstavy o tom, čo je to vlastne puberta a čo môžu od svojich dospievajúcich detí očakávať. V nasledujúcej seminárnej práci sa preto budem snažiť analyzovať pojem puberta v širšom i užšom ponímaní...
Kľúčové slová:
vývinová psychológia
puberta
starší školský vek
Obsah:
- Úvod
Puberta
Telesný vývin
Pohlavné znaky
Psychický vývin
Sociálne vzťahy
Vývin sociálnych vzťahov
Vývoj motivačnej štruktúry
Sebavedomie v dospievaní
Použitá literatúra
Zdroje:
- ŠVANCARA, J.: Kompedium vývojové psychologie, Praha, SPN 1981.
- DRLÍKOVÁ, E.: Učiteľská psychológia. Bratislava, SPN 1992.
- ŽEBROWSKÁ, M.: Vývinová psychológia detí a mládeže. Bratislava , Psychodiagnostické a didaktické testy 1996.
- LIEVEGOED, B.C.J.: Vývojové fázy dítěte, Praha, Baltazar 1992.
- TAXOVÁ, J.: Pedagogicko –psychologické zvláštnosti dospívaní, Praha, SPN 1987