Popis:
Vstupom do školy prijíma dieťa novú sociálnu rolu- rolu žiaka. Z nej vyplýva okrem iných povinností aj povinnosť zúčastňovať sa na vyučovaní. S touto rolou sa dieťa postupne, s väčšími či menšími problémami zžíva, stáva sa preň samozrejmosťou a zároveň sa jej princípy stávajú súčasťou jeho chápania sféry morálky, hodnôt a povinností.
Škola je pre žiaka pracovným prostredím, v ktorom trávi podstatnú časť dňa. V škole získava potrebné vedomosti a návyky. Je všeobecne známe, že tieto vedomosti a návyky sa najlepšie osvojujú, keď má žiak k týmto školským povinnostiam vytvorený kladný vzťah. Takéto deti potom nemajú v škole problémy, radi sa učia, do školy sa tešia, svoje školské povinnosti si plnia a bez problémov prospievajú.
Existujú však aj také deti, ktoré školu odmietajú. Vytvoril sa u nich negatívny vzťah ku škole, ktorý vedie až k odporu a často vedie ku záškoláctvu.
Záškoláctvo sa môže prejavovať ako jednorázová, ojedinelá akcia, alebo sa môže opakovať častejšie a tvoriť sériu dlhodobej neprítomnosti žiaka v škole.
Záškoláctvu treba venovať veľkú pozornosť, pretože ak žiak prepadne záškoláctvu a včas sa nepodniknú kroky k náprave, počiatočné vynechávanie školskej dochádzky môže neskôr prerásť k páchaniu trestnej činnosti.
Kľúčové slová:
Charakteristika záškoláctva
Typológia záškoláctva
Príčiny záškoláctva
Riešenie problematiky záškoláctva
Zdroje:
- BAKOŠOVÁ, Z. Teoretické otázky záškoláctva. In Mládež a spoločnosť, roč. 8, 2002, č. 4, s. 17- 24. ISSN 1335-1109
- BIELIKOVÁ, M. Záškoláctvo a jeho príčiny. In Vychovávateľ, roč. 48, 2003, č. 8, s. 23- 24. ISSN 0139-6919
- FÍZEĽ, K. Záškoláctvo žiakov osobitných škôl. In Pedagogické rozhľady, roč. 7, 1998, č. 4, s. 22- 26. ISSN 1335- 0404
- GAVLÁK, J. Nejde len o záškoláctvo. In Učiteľské noviny, roč. 49, 1999, č. 1, s. 4.
- KONDÁŠ, O. Klinická psychológia. Martin, Osveta 1980.
- MARUŠINCOVÁ, E. O príčinách a prevencii záškoláctva. In Učiteľské noviny,roč. 38, 1988, č. 6, s. 5.
- VOCILKA, M. Nejčastější příčiny záškoláctví. In Vychovávateľ,
- roč. 42, 1998, č. 3- 4, s. 12- 15.