Popis:
1.ÚVOD
Pri tvorbe tejto práce som si vytýčila za cieľ v dostatočnej miere zhrnúť informácie o Johnovi Lockovi, jeho dobe, živote a diele. Pri analýze jeho diela som sa zamerala na štúdium jeho práce Úvahy o výchove, na základe ktorej som vytvorila záver - zhrnutie jeho pedagogických názorov.
Vychádzam pri tom z troch hlavných skupín prameňov:
• diela Johna Locka obsahujúce jeho pedagogické názory
• články z odborných časopisov, zaoberajúce sa problematikou Johna Locka a filozoficko - pedagogickým pozadím jeho doby
• v podstatnej miere som čerpala z akademických zdrojov na Internete
Pre túto seminárnu prácu som si vybrala osobu Johna Locka a jeho pedagogický odkaz. John Locke patrí popri J. A. Komenskom, J. J. Rousseauovi a niekoľkých ďalších, medzi významné osobnosti 17. a 18. storočia s priamou účasťou na úsilí o vyvrátenie mocenských pozícií feudálnej aristokracie a položenie základov novodobej pedagogiky. Možno aj preto, lebo John Locke sa v moderných kultúrnych dejinách Európy neuplatňuje výlučne ako pedagogický mysliteľ. Popri svojej rozsiahlej rozmanitej praktickej činnosti, ktorú rozvíjal ako univerzitný učiteľ, lekár, vychovávateľ, diplomat, politik a ekonóm, prispieva svojou teoretickou prácou ku vzniku významného myšlienkového prúdu, ktorý prešiel takmer všetkými európskymi krajinami a je nazývaný osvietenstvom. I keď Lockove pedagogické názory nevzbudzujú tak všeobecný a široký vedecký záujem ako jeho práce z oblasti filozofie a teórie štátu, je nesporné, že i jeho pedagogické dielo zohralo vo vývoji pedagogického myslenia dôležitú rolu. K poznaniu jeho diela a pedagogických názorov nestačí len dielo samo. Je potrebné tiež uvažovať o dobe, v ktorej John Locke žil, aká bola úroveň školstva v Anglicku, ale tiež, z akej vrstvy Locke pochádzal. Skrátka, musíme aspoň v hrubých súvislostiach poznať ducha jeho doby. V nej sa odvíjajú filozofické, spoločenské; a v nemenšej miere tiež pedagogické tendencie. V práci si najprv predstavíme už spomínané dejinné súvislosti, život Johna Locka, jeho dielo a filozofické, a najmä pedagogické názory.
Kľúčové slová:
John Locke
filozofia
výchova
názory
Obsah:
- 1. Úvod -3-
2. Doba Johna Locka -3-
3. Biografia -4-
4. Bibliografia -4-
5. Filozofické názory -5-
6. Pedagogické názory Johna Locka -7-
6.1 Pedagogické dielo Johna Locka všeobecne -7-
6.2 Lockeho chápanie pojmu výchova -7-
6.3 Dielo „Úvahy o výchově“ -7-
6.3.1. Telesná výchova -8-
6.3.2. Mravná výchova -8-
6.3.3. Rozumová výchova -9-
6.3.4. Pracovná výchova -10-
6.3.5. Cestovanie -10-
6.3.6. Zhrnutie Lockovho pedagogického diela a jeho prínosu -10-
7. Záver -11-
8. Anotácia -11-
Zdroje:
- Základy společenských věd : Základy filosofie, etiky. 3. vyd. Praha : Fortuna, 2001
- Dejiny filozofie. Bratislava, SPN 1995
- Reble : Dejiny pedagogiky
- Rádl Emanuel : Dějiny filosofie: novověk. 1. vyd. Praha: Votobia, 1999
- Rozprava o ľudskom rozume / John Locke; Jan Letaši, Jozef Piaček, Emil Bačík. - Bratislava : Pravda, 1983. - 535 s.
- O výchove / John Locke; Josef Cach, Vladimír Štverák. - Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984. - 228 s.
- Dopis o toleranci / John Locke; Raymond Klimansky, Petr Horák. - Praha : Atlantis, 2002., 102 s.
- Dvě pojednání o vládě / John Locke; Jiřina popelová, Josef Král. - Praha : Nakladatelství československé akademie