Život Daniela Lehotského
Popis:
Daniel Lehocký, ktorému sa budem v tejto seminárnej práci venovať, bol významným slovenským pedagógom v druhej polovici 18. a začiatkom 19. storočia.
Zaoberal sa výchovou určenou hlavne pre deti. Rozlišoval zmyslové a rozumové poznanie ale podľa neho cieľom výchovy je len poznanie rozumové. Uprednostňoval prirodzenú výchovu, materinský jazyk a moderný jazyk. Veľký význam prikladal rodine a psychologickému vzdelaniu učiteľa. Podľa Daniela Lehockého má učiteľ viesť záznamy o žiakoch. Žiadal predĺžiť povinnú školskú dochádzku na 8 rokov pre všetky deti. Pýtal sa, prečo ženy nemajú právo na rovnaké vzdelanie ako chlapci? Vo vyučovaní preferoval metódu príkladu. Podľa neho je potrebné do vyučovania zaviesť ekonomiku ako náuku o povolaní.
Kľúčové slová:
Daniel Lehotský
pedagóg
výchova
metóda príkladu
poznanie rozumové
záznamy o žiakoch
Obsah:
- 0. Úvod 4
1. Životopis Daniela Lehockého 5
2. Prvé dielo D. Lehockého
Knižečka o moudrém a kresťanském výchovávání dítek 6
2.1 Myšlienky na výchovu v rodine 6
2.2 Školská výchova podľa Daniela Lehockého 7
2.3 Profesijné orientácie žiakov 8
3. Druhé dielo D. Lehockého
Šlabikář větší pro školy nejvíc dědinské a domácí potrěby 10
4. Záver 11
5. Používaná literatúra 12
Zdroje:
- ČAPEK, J. B. 1957. Komenský a Slovensko. In. Naša veda, roč. 4, s. 354
- LEHOCKÝ, D. 1786. O moudrém a kěsťanském vychovávání ditek. Prešpurk: Wéberow a Korabinský knihowý sklep. 214s.
- PAVLÍČKOVÁ, Alexandra, 2004. Daniel Lehocký a Samuel Tešedík - propagátori a realizátori Komenského pedagogických názorov. In: Pedagogická konferencia: Nové pohľady na edukačné vedy. Dni doktorandov II. Zborník príspevok vedeckej konferencie. Nitra: PF UKF v Nitre, s. 191-207. ISBN 80-8050-760-0.
- SROGOŇ, T. a kol. 1986. Dejiny školstva a pedagogiky. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, s.174-176. ISBN 67-245-86
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.