Popis:
Úvod
Podnik je v trhovej ekonomike základným subjektom podnikanie, ktorý sa vyznačuje svojimi typickými znakmi a vlastnosťami. Jeho postavenie vyplýva zo vzájomných vzťahov vnútri podniku a reakciami z okolia. Formujú ho ako celkové makroekonomické vplyvy, ako je politika štátu, menová politika, tak aj mikroekonomické, čiže konkurencia, preferencie zákazníkov, platobná schopnosť či neschopnosť odberateľov. Podnik a jeho podnikateľská aktivita je cieľovo orientovaná, kde ciele podniku tvoria východiskovú základňu podnikateľskej stratégie.
Existencia podniku ako podnikateľského subjektu je časovo ohraničená začiatkom a ukončením jeho podnikateľskej aktivity. Životný cyklus podnikov môže byť dlhý desaťročia, storočia, poprípade sa nemusí vôbec končiť zánikom, alebo krátku, to znamená že medzi vznikom a zánikom uplynie pár mesiacov, nanajvýš pár rokov.
Životný cyklus vytvára niekoľko ohraničených a jasne stanovených fáz, a to zakladanie podniku, jeho rast, stabilizácia, nasleduje kríza podniku a nakoniec jeho vlastný zánik. Cieľom mojej seminárnej práce bolo popísať jednotlivé fázy životného cyklu.
Kľúčové slová:
zakladanie podniku
rast podniku
stabilizácia podniku
kríza podniku
úpadok podniku
zánik podniku
podnik
životný cyklus podniku
Zdroje:
- Mešťánek, J. a kolektív: Podnikovohospodárska náuka II. diel,ES VŠE, Bratislava, 1992
- Jirásek J.: Efektivnosť výrobných podniků, nakladatelstní Horizont, Praha 1971
- Zalai, K.: Hodnotenie ekonomickej úrovne priemyselných podnikov, Alfa, Bratislava, 1986
- Kupkovič, M. a kolektív: Podnikové hospodárstvo, Sprint, Bratislava 1996
- Synek, M. a kolektív: Základy podnikové ekonomiky, Aleko, Praha 1990
- Majtán, Š. a kolektív: Podnikové hospodárstvo, Sprint, Bratislava 2005