Zmena postojov - Sociálna psychológia
«»
Prípona
.doc |
Typ
seminárna práca |
Stiahnuté
99 x |
Veľkosť
0,1 MB |
Jazyk
slovenský |
ID projektu
1109 |
Posledná úprava
28.02.2015 |
Zobrazené
4 826 x |
Autor:
- |
Zdieľaj na Facebooku |
Detaily projektu |
Popis:
ZMENA POSTOJOV
Všeobecne platí, že zmena postojov je najúčinnejšia vtedy, keď osoby môžu nadobudnúť postoje samostatne. /tým vlastne pochopí čo a prečo má niečo urobiť/ Platí, že postoj má tendenciu rýchlo sa fixovať. Sociálne postoje sa menia predovšetkým vtedy keď: - - človek získava nové informácie o danom postoji - skupina /spoločnosť/ naň ho vyvoláva tlak k zmene - zmena sa vynúti pomocou poskytnutia resp. odmietnutia istých výhod
Zmeny môžu byť :
1.kongruetné = smer zmeny je rovnakého znamienka / + - +/
2.inkongruetné = znamienko sa mení / + - -/
Metódy zmeny postojov
1. disonancia = podávanie protiargumentov proti danému postoju
2. konfrontácia = porovnávame argumenty podporujúce postoj s protiargumentmi
3. diskusia = obe strany argumentujú svoj postoj
4. vynútená úprava správania = prinúti sa k činnosti a následne sa zmení postoj Niekedy dochádza k „bumerangovému efektu“ - ak jedinec má k niečomu veľmi intenzívny vzťah a je nútený tento vzťah zmeniť, dochádza k tomu, že sa u neho ešte viac prehlbuje.
Úloha presvedčenia pri zmene postoja
Podľa názoru Fishbeina a Ajzena (1975) presvedčenia majú pri zmene postoja ústrednú úlohu. Presvedčenie osoby o objekte sa chápe ako vnímaný pravdepodobný vzťah medzi objektom a nejakou vlastnosťou. Existujú v zásade dva priame spôsoby jeho zmeny:
1.) môžeme navodiť situáciu, v ktorej osoba sama môže vnímať, že určitý predmet má práve také a nie iné vlastnosti;
2.) môžeme osobe z určitého vonkajšieho zdroja sprostredkovať info, že daný predmet má dané vlastnosti.
Kľúčové slová:
sociálne postoje
zmena postojov
reklamné kampane
sociálna sféra
disonancia
konfrontácia
Obsah:
- Úloha presvedčenia pri zmene postoja
Reklama a zmena postojov
Príjemca reklamných kampaní
História
Literatúra
Zdroje:
- ATKINSON, R. a kol. (2003). Psychologie. 2. vydanie. Praha: Portál
- VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (1997). Sociálna psychológia. 1. vydanie. Praha: ISV nakladateľstvo
- HAYESOVÁ, N. (1998). Základy sociální psychologie. 3. vydanie. Praha: Portál
- HEWSTONE, M., STROEBE, W (2006).: Sociální psychologie. 4.vydanie. Praha: Portál
- KOLLÁRIK, T., SOLLÁROVÁ, E. (2004).: Metódy sociálnopsychologickej praxe. 4. vydanie. Bratislava: Ikar
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.