Popis:
1. PREDMET A ÚLOHY DEJÍN PEDAGOGIKY
* úloha dejín pedagogiky * : načrtáva obraz dejinného vývoja pedagogických oblastí, slúži na pochopenie a zvládnutie súčasného pedagogického života.
* dejiny pedagogiky * : skúmajú vývin pedagogickej teórie, myslenia od antiky po súčasnosť.
sú síce oddávna neoddeliteľnou súčasťou učiteľského vzdelávania a skúšobných predpisov, študenti ich však často hodnotia kriticky a niektorí ich dokonca pokladajú za trochu zastaranú akademickú činnosť, ktorá je pre prax len málo užitočná.
u niektorých pritom prevláda názor, že pedagogická teória by mala poskytovať priame „recepty“ na praktickú výchovu, a ak by to dejiny pedagogiky mali vôbec akceptovať, museli by z dnešného hľadiska jasne ukázať, nakoľko sa v minulosti myslelo a konalo pedagogicky správne alebo nesprávne a ako sa postupne v tejto oblasti napredovalo.
tento čisto pragmatický postoj, zameraný na priamy „úžitok“, je však * chybný.
výchova sa zaoberá individuálnym * človekom, a nie vymeniteľnou „vecou“, preto pedagogická teória nemôže dávať všeobecné „recepty“ a priame pokyny na praktické konanie.
práve tak ako v psychológii, aj tu ide oveľa viac o „otvorenie očí“ (Spranger) pre ľudský svet a pedagogický vzťah, o rozšírenie a zaostrenie pedagogického pohľadu, o prehĺbenie chápania pedagogických situácií, o objasnenie možností, dôsledkov a hraníc výchovnej činnosti.
takéto objasnenie horizontu nepriamo pomáha aj pedagogickému konaniu, kto však vyžaduje od dejín pedagogiky priame „recepty“ a zameriava sa len na ich „úžitok“, preťažuje ich.
Kľúčové slová:
pedagogika
výchova
stredovek
slobodné umenie
osvietenci
jezuitské školstvo
gymnáziá
Obsah:
- 1. Predmet a úlohy dejín pedagogiky
2. Výchova a vzdelávanie v najstaršom období
3. Výchova a vzdelávanie v období vrcholu rozkvetu gr. kultúry, helenizmu a rímskej ríše. vznik reholí, kláštorné a farské školy
4. Stredovek - svetské a cirkevné vzdelávanie, sedem slobodných umení, rytierska výchova. slováci pôsobiaci na karlovej univerzite, academia istropolitana, J. a. komenský - význam a dielo.
5. Osvietenstvo. j. lock, j. j. rousseau
6. Humanizmus a renesancia. j. f. herbart, f. pestalozzy
7. Osvietenecké snahy v školských reformách márie terézie a jozefa ii. jezuitské školstvo. slov. nérodné obrodenie, tri slov. gymnáziá
8. Slovenskí pedagógovia 19. a 20. storočia
9. Vznik a vývoj reformných hnutí a alternatívnych škôl