Didaktika odborného výcviku
Popis:
Skripta k predmetu Didaktika praktických činností - Doc. Ing. Krušpán CSc.
Didaktika je jednou z vedných disciplín pedagogiky. Názov didaktika vyučovacieho predmetu sa ustálil v českej a slovenskej pedagogike po metodickej konferencii v Prahe v roku 1953. Na základe odporúčaní z tejto konferencie chápeme vo všeobecnosti didaktiku vyučovacieho predmetu ako vednú pedagogickú disciplínu, ktorá skúma zákonitosti vyučovacieho procesu so zreteľom na osobnosť žiakov v súlade so všeobecným cieľom výchovy aj so špecifickosťou vedy, z ktorej vyučovací predmet čerpá svoje poznatky. Vzhľadom na uvedené bude predmetom didaktiky odborného výcviku skúmanie cieľov a úloh obsahu odborného výcviku, podstaty vyučovacieho procesu v odbornom výcviku, určenie vyučovacích zásad, metód vyučovania a jeho organizačných foriem. Určujúcim faktorom tu bude skutočnosť, že poznávací proces žiakov je spojený s ich praktickou činnosťou, často s produktívnou prácou. Touto špecifickou črtou sa vyučovací proces v odbornom výcviku zásadne odlišuje od vyučovacieho procesu vo väčšine iných vyučovacích predmetov. Podobný charakter má vyučovací proces v technickej výchove v základnej škole, v cvičeniach v stredných odborných školách a v niektorých laboratórnych cvičeniach. Nájsť cesty k efektívnemu spojeniu osvojovania si pracovných zručností a návykov, uplatňovaniu a overovaniu si teoretických poznatkov pri riešení praktických úloh s produktívnou (v niektorých prípadoch s cvičnou) prácou žiakov je najzávažnejšou úlohou didaktiky odborného výcviku.
Kľúčové slová:
didaktika
odborný výcvik
etapy
vyučovacie metódy
pedagogická činnosť
tvorivosť
Obsah:
- 1 Pojem a predmet didaktiky odborného výcviku -7-
2 Ciele a úlohy vyučovacieho predmetu odborný výcvik -8-
2.1 Charakteristika vyučovacieho predmetu odborný výcvik -9-
2.2 Zvláštnosti vyučovacieho predmetu odborný výcvik -10-
2.3 Požiadavky kladené na odborný výcvik -12-
3 Výchovný význam vyučovacieho procesu v odbornom výcviku -13-
4 Charakteristika vyučovacieho procesu v odbornom výcviku -16-
4.1 Pedagogicko-psychologické základy vyučovacieho procesu v odbornom výcviku -17-
4.2 Posuip pri osvojovaní si pracovných zručností a návykov -18-
4.3 Etapy osvojovania si pracovných zručností a návykov -20-
5 Obsah vyučovacieho predmetu odborný výcvik -23-
5.1 Didaktická analýza obsahu odborného výcviku -23-
5.2 Usporiadanie učiva v odbornom výcviku do didaktického systému, druhy didaktických systémov učiva -25-
5.3 Učebné plány a učebné osnovy -27-
6 Didaktické zásady v odbornom výcviku -30-
7 Vyučovacie metódy v odbornom výcviku -34-
7.1 Požiadavky na vyučovacie metódy, klasifikácia vyučovacích metód -34-
7.2 Špecifické znaky niektorých vyučovacích metód v odbornom výcviku -37-
7.3 Zvláštne vyučovacie metódy v odbornom výcviku -42-
7.4 Vyučovacie metódy z hľadiska etáp vyučovacieho procesu -46-
8 Kontrola priebehu a výsledkov vyučovacieho procesu v odbornom výcviku a hodnotenie -47-
9 Organizačné formy vyučovania v odbornom výcviku -52-
9.1 Organizačné formy vyučovania v odbornom výcviku z hľadiska kooperatívnych vzťahov -53-
9.1.1 Skupinový výcvik -53-
9.1.2 Individuálny výcvik -55-
9.2 Organizačné formy vyučovania vzhľadom na vzťah žiakov a miesta, na ktorom sa odborný výcvik uskutočňuje -56-
9.2.1 Výučba v experimentálnych podmienkach -57-
9.2.2 Výučba v učebných dielňach -57-
9.2.3 Výučba na učňovských prevádzkových pracoviskách -59-
9.2.4 Výučba v pracovných kolektívoch -61-
9.2.5 Exkurzia -63-
9.3 Organizačné formy vyučovania v odbornom výcviku / hľadiska času, v ktorom prebieha odborný výcvik a prioritných didaktických funkcií, ktoré má plniť -64-
9.3.1 Charakteristika didaktických funkcií v odbornom výcviku -65-
9.3.2 Typy vyučovacích dní -69-
9.4 Kritériá voľby organizačných foriem vyučovania v odbornom výcviku 73
10 Pedagogická činnosť majstra odbornej výchovy -74-
10.1 Osobnosť majstra odbornej výchovy 75
10.2 Riadenie vyučovacieho procesu v odbornom výcviku -77-
10.3 Príprava majstra odbornej výchovy na vyučovací proces -80-
10.3.1 Plánovanie vyučovacieho procesu v odbornom výcviku -81-
10.3.2 Príprava majstra odbornej výchovy na vyučovací deň -83-
10.4 Vzťah vyučovacieho procesu v odbornom výcviku k vyučovaciemu procesu v teoretickom vyučovaní -86-
11 Rozvíjanie tvorivosti žiakov v odbornom výcviku 90
11.1 Pojem tvorivosti všeobecne -91-
11.2 Výchova k tvorivosti -93-
11.2.1 Tvorivosť detí a mládeže -94-
11.3 Vytváranie a rozvíjanie predpokladov tvorivo pracovať vo vyučovacom procese v odbornom výcviku -97-
11.3.1 Niektoré metódy a koncepcie rozvíjania tvorivého myslenia žiakov v odbornom výcviku -98-
11.3.2 Všeobecné požiadavky na systém úloh používaných k rozvíjaniu tvorivého technického myslenia žiakov -103-
12 Didaktické prostriedky vo vyučovacom procese v odbornom výcviku -106-
12.1 Informačné a komunikačné technológie vo vyučovaní -110-
12.2 Niektoré špecifické problémy didaktických prostriedkov využívaných v odbornom výcviku -1- 12
13 Výchova k ochrane zdravia a bezpečnosti pri práci a k tvorbe a ochrane životného prostredia vo vyučovacom procese v odbornom výcviku -115-
Zoznam bibliografických odkazov -120-
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.