Popis:
1. TEÓRIA PLÁNOVANIA
1.1. Manažment a plánovanie
Podľa Koontza a Weihricha je manažment procesom tvorby a udržiavania prostredia, v ktorom sa jednotlivci spájajú spoločne v skupinách, aby účinne dosahovali vytýčené ciele.
Proces tvorby a udržovania prostredia sa uskutočňuje v podnikoch, či organizáciách rozdielnych podľa organizačno-právnej formy, či druhu. To, že pracujú spoločne spôsobuje synergický efekt. Významné z hľadiska plánovania je ďalej účinné dosahovanie vytýčených cieľov, ktoré sú výsledkom plánovania.
Základná definícia manažmentu podľa citovaných autorov ďalej obsahuje:
• ako manažéri uskutočňujú funkcie riadenia (plánovanie, organizovanie, personalistika, vedenie ľudí a kontrola)
• ako je manažment aplikovaný v rôznych druhoch organizácií (hospodárske, rozpočtové a príspevkové ako aj rozdielne podľa organizačno-právnej formy podnikania - akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, družstvo, štátny podnik, výrobno-obchodná spoločnosť a ďalšie)
• ako je manažment uplatňovaný na rôznych stupňoch riadenia v podniku (vrcholový manažment, stredný a najnižší)
• že cieľom všetkých manažérov je dosiahnúť prebytok.(zisk)
• že riadenie je spojené s produktivitou (vzťah výstupov k vstupom), ktorá obsahuje aj efektívnosť a účinnosť. Efektívnosť znamená to, ako sú ciele plánu dosahované s najnižšími vstupmi (nákladmi). Účinnosť znamená dosahovanie cieľov.
Kľúčové slová:
Firemné plánovanie
Manažment a plánovanie