Popis:
ÚVOD
Učebné texty Humánna geografia II, nadväzujú na texty Humánna geografia I. (metódy, priemysel, doprava, regióny), ktoré podávajú základné vedomosti potrebné pre štúdium humánnej geografie.
Predložené učebné texty - skriptá sa skladajú z dvoch častí: 1. Geografia zahraničného obchodu a 2. Geografia cestovného ruchu. Geografia zahraničného obchodu je jednou z vedných disciplín humánnej geografie, ktorá sa zaoberá vývojom, fungovaním vonkajších zväzkov medzi jednotlivými štátmi a zákonitosťami priestorového pohybu tovarov. Zahraničný obchod má mimoriadny význam pre jednotlivé štáty, zabezpečuje u prevažnej väčšiny platobnú bilanciu. Podobne aj na Slovensku, ktoré má obmedzenú surovinovú základňu a oveľa väčšiu kapacitu priemyselnej výroby ako vyžaduje vnútorný trh, zabezpečuje v zahraničnom obchode vyrovnanú platobnú bilanciu. Významnú úlohu v živote človeka zohráva cestovný ruch, ktorý v najširšom zmysle slova zahŕňa všetky formy cestovania doma aj v zahraničí za účelom oddychu, rekreácie, poznávania nového, zábavou, kultúrou a športom.
Náplň a štruktúra jednotlivých kapitol odpovedá učebným osnovám prednášky Humánna geografia a Geografia cestovného ruchu a služieb. Je určený predovšetkým pre poslucháčov pedagogického štúdia matematika- geografia, biológia - geografia, geografia - história, geografia -telesná výchova, geografia a kartografia, verejná správa, environmentálne plánovanie a management. Jeho úlohou je spoločne s prednáškami podať poslucháčom geografický pohľad na zahraničný obchod a cestovný ruch.
Kľúčové slová:
geografia
zahraničný obchod
svetový obchod
obchod so službami
cestovný ruch
Obsah:
- Úvod
1. Geografia zahraničného obchodu
1.1. Význam zahraničného obchodu
1.2. Vybrané komodity svetového obchodu
1.3. Teritoriálna štruktúra svetového obchodu
1.4. Medzinárodný obchod so službami
2. Geografia cestovného ruchu
2.1. Miesto geografie v cestovnom ruchu
2.2. Cestovný ruch európy