Internet pre ekonómov
Popis:
Ucebny text Internet pre ekonomov je urceny pre studentov Ekonomickej fakulty
Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, ako ucebna pomôcka pre predmety Informatika,
Informatika v marketingu, Informatika pre manazerov a Informatika v cestovnom ruchu.
Vzhťadom na aktua lnosí a atraktıvnosí problematiky internetu a jeho vyuzitia
v ekonomickej praxi verıme, ze poslu zi vsetky m, ktorı internet aktıvne alebo pasıvne
pouzıvaju , ale aj ty m, ktorı by ho chceli pouzıvaí.
C itateťovi je predkladany strucny prehťad moznostı internetu, ktory obsahuje
teoreticke (1., 2. a 5. kapitola) ako aj prakticky orientovane casti (3. a 4 kapitola).
V prvej kapitole Historia a koncepcia internetu je veťmi strucne zhrnuty vy voj
internetu, pricom hlavny dˆraz bol kladeny na predstavenie a popısanie najrozsırenejsıch
sluzieb internetu ako World Wide Web (WWW) a elektronicka posta (e-mail). Taktiez je
v tejto casti predstaveny internet ako prostriedok podnikania.
Kľúčové slová:
internet
marketing
obchodná komunikácia
elektronický podpis
bannery
spamming
hypertextové odkazy
Obsah:
- U vod -1-
1 Historia a koncepcia internetu -3-
1.1 Vznik a vyvoj internetu -3-
1.2 Organiza cia internetu -4-
1.3 Za kladne sluz by internetu -5-
1.3.1 World wide web -6-
1.3.2 Elektronicka posta -8-
1.3.3 File transfer protocol -10-
1.3.4 Diskusne skupiny -11-
1.3.5 Pocıtacove konferencie -11-
1.3.6 Telnet -12-
1.3.7 Gopher -12-
1.4 Internet - novy priestor na podnikanie -12-
1.4.1 Virtua lny informacny priestor -13-
1.4.2 Komunikacny priestor -13-
1.4.3 Distribucny priestor -13-
1.4.4 Transakcny priestor -14-
1.5 Pristup k internetu -15-
2 Vyuz ivanie internetu vo svete a na slovensku -20-
2.1 Internet vo svete -20-
2.2 Internet na slovensku -22-
3 Internet ako zdroj informa cii a efektivny prostriedok
Komunika cie -25-
3.1 Pra ca s prehliadacom www stra nok microsoft internet explorer -25-
3.1.1 Spustenie programu a popis okna programu internet explorer -25-
3.1.2 Pra ca s programom -27-
3.1.3 Tlacidla panela na strojov -27-
3.1.4 Najpouz ıvanejsie prıkazy ie -29-
3.2 Efektivne vyhšada vanie informa cii vo www -30-
3.2.1 Fulltextove(indexove) vyhóada vanie -30-
3.2.2 Katalogove vyhóada vanie -35-
3.3 Pra ca s klientom elektronickej posty -38-
3.3.1 Spustenie a pra ca s programom outlook -38-
3.3.2 Prezeranie dorucenej elektronickej posty -40-
3.3.3 Vytvorenie a odoslanie novej spra vy -42-
3.4 Vyhšada vanie šudi v internete -44-
3.5 Za klady pra ce s ftp -44-
1.1.1. Prıkazy ftp -45-
3.5.1 Ws-ftp -46-
3.5.2 Far manager -47-
3.6 Vyhšada vanie v ftp -47-
4 Internet ako prostriedok prezenta cie -49-
4.1 U vod do problematiky tvorby www stra nok -49-
4.2 Za kladne za sady tvorby www stra nok -50-
4.3 Obra zky na www stra nkach -51-
4.3.1 Forma t gif -51-
4.3.2 Forma t jpeg -51-
4.3.3 Forma t png -52-
4.3.4 Programy na tvorbu obra zkov pre www stra nky -52-
4.4 Ms office ako na stroj pre tvorbu www stra nok -52-
4.4.1 Hypertextove odkazy -53-
4.4.2 Vkladanie a uprava obra zkov -56-
4.4.3 Ms office - zhrnutie -56-
4.5 Ms frontpage ako na stroj pre tvorbu www stra nok -57-
4.5.1 Rez imy zobrazenia -58-
4.5.2 Pra ca s textom -58-
4.5.3 Pra ca s obra zkami -59-
4.5.4 Tabuóky -59-
4.5.5 Hypertextove odkazy -60-
4.5.6 Pozadie -61-
4.5.7 Pocıtadlo prıstupov -61-
4.5.8 Ra my -62-
4.6 Za klady hypertext markup language -62-
4.7 Publikovanie na www -63-
5 Internet ako prostriedok obchodnej komunika cie -65-
5.1 Komunika cia so za kaznikom (business to consumer) -65-
5.2 Komunika cia s obchodnymi partnermi (business to business) -66-
5.3 Komunika cia s bankou -67-
5.4 Reklama na internete -68-
5.4.1 Prezenta cia firmy a produktov na www -69-
5.4.2 Reklamne pruz ky (bannery) -70-
5.4.3 Hromadne rozosielanie nevyz iadany ch spra v (spamming) -72-
5.5 Predaj prostrednictvom internetu -72-
5.6 Formy platieb v elektronickom obchodovani -73-
5.7 Cestovny ruch a internet -75-
5.7.1 Internet ako zdroj uz itocny ch informa ciı o cestovnom ruchu -76-
5.7.2 Propaga cia regionu pomocou internetu -77-
5.8 Marketing a internet -78-
5.8.1 Podstata marketingoveho informacneho systemu -79-
5.9 Vyhody a nevyhody internetu ako prostriedku obchodnej komunika cie81
5.10 Bezpec nost elektronickej komunika cie -82-
5.10.1 Bezpecnos5 informa ciı -83-
5.10.2 Protokoly pre bezpecny prenos da t -86-
5.10.3 Elektronicky podpis -89-
Za ver -91-
Zaujimave adresy www stra nok -92-
Za kladne pojmy a pouz ite skratky -94-
Pouz ita a odporu c ana literatu ra -96-
Zdroje:
- BENNET, F: Internet Roadmap Ď pr˚vodce svÓ tem Internetu. Praha, Computer Press 1995.
- BRA ZA, J.: Internet.cz Ď jak hledat a najıt. Praha, Grada 1997.
- CSONTO , J. Ď HATALA, M.: Vstup do sveta WWW na Internet-e, Kosice, ma j 1996.
- DOBDA, L.: Ochrana dat v informacnıch systemech. Praha, Grada 1998
- DVORA CEK, M.: Penıze zakopane v Internetu. Chip, 9, 1999, c.10.
- GU CIK, M.: Vy znam informa ciı v cieťovom mieste cestovneho ruchu. In: Ekonomicka revue cestovneho ruchu, roc.33 (2000), c. 1, s.49 Ď 52.
- Kolektıv autorov: Abeceda Internetu. Praha, Computer Press, 2000.
- KUKUCKA, J.: Internet efektivnÓ . 2. vyd. Brno, CCB s.r.o. 1998.
- MAIER, G. Ď WILDBERGER, A.: Za 8 seku nd okolo sveta alebo Internet pre kazdeho,Kosice 1996.
- MAKULOVA , S. - BURC IK, V.: Internet v riadenı a obchode firmy. 1.vyd. Bratislava, EL&T 1996.
- MAKULOVA , S.: Internet od A po Z, Bratislava, EL&T 1995.
- MAKULOVA , S.: Sprievodca po Internete. Bratislava, EL&T 1995.
- MARIA S, M. - KOVA COVA , B. - DZUROVA , M.: Pocıtace v marketingu a distribu cii. Bratislava, Edicne stredisko Ekonomickej Univerzity 1995.
- NONDEK, L. Ď R ENCOVA , L.: Internet a jeho komercnı vyuzitı. Praha, Grada 2000.
- NORTON, B. Ď SMITHOVA , C.: Moznosti Internetu za 7 dnı. Bratislava, Open Windows 1997.
- PEGNER, M.: Pr˚vodce manazera obchodova nım na internetu. Praha, Grada 2000.
- R IHA, P.: Internet, anglicko-cesky vy kladovy slovnık. Ostrava, Montanex 1996.
- SCHNEIDER, Z.: Magicka zemÓ jmenem Internet. Blesk extra computer, 1999.
- SMOLEN OVA , M.: Sanet v Internete. 1.vyd. Banska Bystrica, Pedagogickaspolocnosí J. A. Komenskeho 1995.
- VASSOS, T.: Strategic Internet Marketing. Toronto, Que 1996.
- VOR ECH, J. Ď MORKES, D.: 1001 tip˚ a trik˚ pro Internet, Praha, Computer Press 1998.
- VRABEC, V. Ď CAPEK, A.: Internet :-) CZ pr˚vodce ceskeho uzivatele. 1. vyd. Praha, Grada Publishing 1995.
- ZELENKA, J. Ď JONA S, R.: Vyuzitı pocıtac˚ v cestovnom ruchu. 1. vyd. Praha, GradaPublishing 1998.
- ANDACKY, J.: Vla da SR upravı legislatıvu pre elektronicke obchodovanie. In: Trend, Infotrendy, 1999, c.1, str. 8.
- BELLA, D.: Elektronicky obchod potrebuje bezcolnu zonu. In: Hospoda rske noviny, 1.3.1999, str.5.
- C ERVENKA, M.: Elektronicky obchod sa postara aj v cestovnom ruchu o mnozstvo zmien a prekvapenı, In: Trend 1999, c.15
- RUZ ICKOVA , M.: Legislatıvna u prava elektronickeho obchodovania. In: EC&200:
- Zbornık z 2. rocnıka konferencie o elektronickom obchode, 30. a 31. marec 1999, Banska Bystrica.
- VACEK, P.: Elektronicke bankovnıctvo a elektronicke peniaze, In: Bankovnictvı 24/98, str.4.
- Internet
- E-marketer, 1999: Electronic statistics http://www.emarketer.com/estats/welcome.html (1999-03-24)
- Focus - Webner, 1997: Netprojekt
- http://www.prieskum.sk (1999-02-04)
- IDC, Inc.: IDCcs Internet Commerce Market Model Predicts Buyers on the Web Will
- Increase Nearly Tenfold by 2002. http://www.idc.com/F/HNR/081/98ahnr.htm (1998-08-26)
- Organisation for Economic Co-operation and Development, Paris, 1997: Busines-to-
- Consumer Electronic Commerce Survey of Status and issues.
- http://www.oecd.org/dsti/sti/it/ec/index.htm (1999-03-04).
- US Information Infrastructure Task Force, 1997: A Framework for global electroniccommerce.
- http://www.iitf.nist.gov/electronic_commerce.htm (1999-01-12)
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.